Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
FM nr. 5/2020

Ethiek van een noodtoestand

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Florentijn van Rootselaar
Filosoof, journalist, schrijver

Bij grote rampen hebben artsen en hulpverleners vaak meer aan ethiek dan aan psychologie. Medisch ethicus Ignaas Devisch over de troost van rampscenario's.

‘Wat doen we als de ziekenhuizen de coronacrisis niet meer aankunnen?’ ‘Hoe moeten we IC-bedden en beademingsapparatuur dan verdelen?’ Dat waren de vragen waarmee de Belgische hoogleraar medische filosofie en ethiek Ignaas Devisch bij het begin van de coronacrisis heel direct werd geconfronteerd. Hem werd gevraagd mee te werken aan het advies dat artsen in België moest ondersteunen om die keuze te maken. Het was een kwestie waar Devisch veel ervaring mee had: hij had jaren meegewerkt aan een Europees project rond de ethiek bij rampenbestrijding.

Toch is de coronacrisis onvergelijkbaar met de plotselinge rampen waarop het project zich had gericht, vond Devisch al voor de eerste mensen met corona zich aandienden bij het ziekenhuis. ‘De belangrijkste ethische opgave was,’ aldus Devisch, ‘om voor voldoende IC-bedden te zorgen.’ Eerst moest de capaciteit worden uitgebreid. En eigenlijk, voegt hij eraan toe, hebben we al ‘als samenleving gefaald’ zodra we ‘wél voor de keuze komen te staan naar wie het bed moet gaan. We konden dit zien aankomen, dus moet er voldoende zorg zijn. Dit soort keuzes is alleen te rechtvaardigen na een ramp, bijvoorbeeld een aardbeving met 10.000 slachtoffers.’
 

Verder lezen?



Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.