Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
16-05-2019

Weekendlijstje: Kinderen

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Janneke Adema

Jongeren beginnen tegenwoordig steeds later aan kinderen. Om bevolkingskrimp tegen te gaan proberen sommige overheden het krijgen van kinderen stimuleren. In de economie is het belang van kinderen duidelijk, maar hoe zit het met de filosofie? Vandaar deze week een weekendlijstje over kinderen.

1. 'Waarom we het kind in onszelf weer moeten ontdekken'

Kinderen zijn geen defecte volwassenen. Sterker nog, ze kunnen ons meer leren over wat ons tot mens maakt, aldus ontwikkelingspsycholoog Alison Gopnik. Kinderen kunnen veel beter leren dan volwassenen. Ook is volgens Gopnik de ‘brede aandacht’ die kinderen hebben voor hun omgeving iets om te koesteren. Het schoolsysteem is te veel gericht op kinderen leren rekenen en schrijven zodat ze goede resultaten op hun toetsen halen, maar het bewustzijn van een kind is niet gericht op goede cijfers.

Lees verder in het interview met Gopnik (volledig toegankelijk voor leden) over hoe en waarom we deze typisch kinderlijke eigenschappen de ruimte moeten geven. 

2. '6 lessen voor ons van kinderen'

Volwassenen zijn te veel bezig met winnen, ze stellen te weinig vragen, ze trekken zich te veel aan van sociale regels en ze staan weinig open voor inspiratie. Volgens filosofiejournalist Bart Coster moeten we een voorbeeld nemen aan kinderen. Door te leren verwonderen, opnieuw beginnen en gek doen kunnen we de dagelijkse sleur doorbreken.

Lees over de 6 lessen die we kunnen leren van kinderen (volledig toegankelijk voor leden).

3. 'Genetisch eigen kinderen voor iedereen'

We kunnen tegenwoordig ei- en zaadcellen kweken uit gewone lichaamscellen. Onderzoek met muizen leverde levende, vruchtbare nakomelingen op. Op deze manier wordt de voortplanting losgekoppeld van seksuele identiteit. Is dit dé oplossing voor wensouders die zelf geen kinderen kunnen krijgen? Wat zijn de gevolgen voor het kind?

Lees over welke vragen deze nieuwe techniek oproept.

4. 'Wat willen we onze kinderen leren?'

In de filosofie is er relatief weinig aandacht geweest voor kinderen. Toch duikt het onderwerp van de opvoeding af en toe op in de literatuur. Denker des Vaderlands Daan Roovers begint bij Plato en werkt zich via Rousseau en Wollstonecraft naar Dewey. Plato zegt dat we moeten beginnen bij de natuurlijke belangstelling van het kind, een idee dat wordt gedeeld door Jean-Jacques Rousseau. De Franse filosoof legde de nadruk op de opvoeding van jongens, iets wat Wollstonecraft sterk bekritiseerde. Een goede opleiding was volgens feminist Mary Wollstonecraft de sleutel voor vrouwen om serieus genomen te worden. Net als John Dewey zag zij in onderwijs de oplossing voor sociale ongelijkheid.

Lees het artikel van Daan Roovers (volledig toegankelijk voor leden) voor een uitgebreide beschrijving van deze uiteenlopende pedagogische filosofieën.

5. 'Filosoferen met kinderen: ‘Wat is filosofie?''

Maaike Merckens en Sabine Wassenberg vroegen kinderen in groep 8 wat filosofie is. De discussie ging al snel over de vraag wanneer je een filosoof bent. Kan iedereen filosoof zijn? Of moet je ook beroemd zijn? Waarom is het zo moeilijk om een antwoord te vinden op filosofische vragen?

Lees over de discussie in de klas en de filosofische vragen van de leerlingen (volledig toegankelijk voor leden).

Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.