Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
FM nr. 1/2018

Disneys schijnwereld is overal

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Lambert Teuwissen

Walt Disney wilde volmaakte werelden en ervaringen creëren. Filosofen vonden het maar gevaarlijk. Intussen wordt Disneys werkwijze in elke koffietent toegepast.
 
In de 25 jaar dat Disneyland Parijs bestaat, is één winkel in het park nog nooit open geweest: het fietsenwinkeltje aan het begin van Main Street, de centrale winkelboulevard van het park. Drommen toeristen lopen er dagelijks achteloos langs, maar het gesloten winkeltje is een verborgen verrassing voor wie er oog voor heeft. De namen Orville en Wilbur op een uithangbord verklappen het: de bescheiden façade moet de winkel voorstellen van de gebroeders Wright, de luchtvaartpioniers. Een bordje aan de deur vertelt zelfs waarom de winkel gesloten is: Closed for flight testing. Ogenschijnlijk zijn de broers dus bezig met hun legendarische vlucht. 

Tekst loopt door onder afbeelding

Beeld: Disneyland Parijs
 
Dat het park zoveel moeite steekt in een obscure kwinkslag die veel van de bezoekers over het hoofd zullen zien, zegt veel over hoe Disney bezoekers verleidt. Al vanaf de aanleg van het eerste park, in 1955 geopend in Californië, werd er zorgvuldig nagedacht over hoe een coherente droomwereld kon worden geschapen. In dienst van de bezoekers – en natuurlijk de dollars, euro’s of yens die ze meebrengen – werd er een Gesamtkunstwerk geschapen. Over alles is nagedacht, van hoe het park is opgezet tot waar de afvalbakken werden geplaatst en hoe de medewerkers zich dienden te gedragen. Het wordt geprezen als magisch koninkrijk en verguisd als dystopie van oppervlakkige massaconsumptie. 

Verder lezen?



Welkom op filosofie.nl!

Speciaal voor nieuwe bezoekers selecteerden wij negen inspirerende artikelen. Lees waarom onderzoek naar geluk niet deugt, zes soorten vervreemding op de werkvloer, hoe Socrates de opkomst van Trump al voorspelde, en meer...

Lees meer
Ik lees graag later

Als u hier uw e-mailadres achterlaat, dan sturen wij het kennismakingsdossier naar u toe. U kunt het dan op ieder gewenst moment lezen.