Log in




Wachtwoord vergeten
Log in | Word lid | Service

Filosofie.nl

Filosofie Abonnement
FM nr. 9/2016

4 vragen aan... Lisa Appignanesi

Met deze knop kunt u, als u lid bent, artikelen toevoegen aan een leeslijst op uw persoonlijke pagina. Klik hier voor uw abonnement op maat.

Frank Meester
filosoof, publicist, muzikant

De Engelse schrijfster Lisa Appignanesi over liefde en moord. ‘Passie is prachtig, maar ik heb juist ook gezien waartoe die kan leiden.’
 

Wat kan ik weten?

‘In Een zaak van liefde beschrijf ik drie historische rechtszaken waarin mensen terechtstaan voor moord of een poging daartoe, gepleegd uit liefde. Twee door een vrouw en één door een man. De eerste twee spelen zich af in de negentiende eeuw – in het victoriaanse Engeland en in de Derde Republiek van Frankrijk –, de laatste zaak in het Amerika van het begin van de twintigste eeuw. Bij alle drie is er sprake van een breuk met het dominante denken van die tijd. De zaak in Frankrijk gaat om een vrouw die haar ex-vriend probeert te vermoorden. Ze is een zangeres van enige naam en faam, en ze krijgt een affaire met een adellijke man. Voor hem is het vanaf het begin duidelijk dat het om een scharreltje gaat. Hij zou nooit beneden zijn stand trouwen, maar zij denkt dat het om een serieuze relatie draait. Ze raakt zwanger, en hoewel hij haar aanraadt om abortus te laten plegen, besluit ze het kind te houden. Als het geboren is, laat ze zich wel door hem overhalen het meisje naar een vroedvrouw te brengen. Wanneer hun dochtertje overlijdt, geeft zij hem daarvan de schuld. Ze achtervolgt hem en schiet hem neer wanneer hij met zijn nieuwe vriendin zijn huis verlaat. Als de politie haar weet te ontwapenen, bekent ze direct schuld en zegt er alleen spijt van te hebben dat ze hem niet heeft weten te doden. 
Lisa Appignanesi
De zaak, die direct veel aandacht trekt, draait uiteindelijk om de vraag of ze een coquette is of niet: een vrouw – vaak actrice, danseres of zangeres – die relaties aangaat, soms meerdere tegelijk, om zich te laten onderhouden. Hij komt hinkend de rechtszaal binnen en

verdedigt zich door te beweren dat hij een homme galant is: hij hield zich keurig aan de codes van zijn tijd; zo gaf hij haar maandelijks een bedrag om van te leven. Zij ziet zichzelf daarentegen als een zelfstandige vrouw, die als zangeres zelf voor haar geld kan zorgen. Ze beweert dat ze niet uit was op zijn geld, maar op zijn liefde, en dat hij haar heeft bedrogen. De publieke opinie keert zich langzaamaan tegen hem en uiteindelijk wordt ze vrijgesproken.

Verder lezen?