Artikelen geschreven door Jannah Loontjens


Svenja Flasspöhler: ‘Verzachting leidt altijd ook tot verruwing’
We houden veel meer rekening met de gevoelens van anderen dan vroeger, zegt Svenja Flasspöhler. Maar die ontwikkeling heeft een keerzijde.


Jonna Bornemark: ‘We komen allemaal van een ander’
Toen filosoof Jonna Bornemark kinderen kreeg ging ze anders nadenken over de grenzen van het zelf. ‘De woorden “ik” en “jij” schieten tekort.’


Moeten we filosofie van literatuur onderscheiden?
Jannah Loontjens wisselt filosofie af met literatuur. Over het onderscheid tussen de twee schreef ze een filosofische shortread.


Uitblinken in nederigheid
Elizabeth Hardwick onderzocht de weerbarstige verhouding tussen de seksen in de levens van werkelijke en fictieve vrouwen uit de literatuur.


Leren om niet te haten
In klassiek geworden brieven analyseert de Amerikaanse schrijver James Baldwin de segregatie. Hij wilde niet alleen de zwarten, maar ook de witten bevrijden.


Kleurenblinde liefde
In de filmklassieker Guess Who’s Coming to Dinner (1967) bevrijden vrouwen de mannen van verstokte vooroordelen, ziet Jannah Loontjens.


Als je toekomst krimpt
Onze samenleving dwingt gepensioneerden om met een puzzelboekje in een leunstoel te zitten, laat de film Mi Vida (2019) zien. Jannah Loontjens herkent in deze maatschappijkritiek het denken van Simone de Beauvoir.


De film Turist protretteert de hel van het gelukkige gezinsleven
Turist (2014) confronteert Jannah Loontjens met de vraag: hoe hou je het vol van iemand te houden als je steeds beter de gebreken van de ander leert kennen? Ze moet denken aan filosoof Iris Murdoch, die ‘liefde’ definieert als het zien van de realiteit zoals die is.


Charlie Chaplin toonde de arbeider als kuddedier
Niemand kan aan de geïndustrialiseerde samenleving ontsnappen, laat de film Modern Times (1936) zien. Dat een zenuwinzinking erin wordt gekoppeld aan repetitief werk komt verrassend hedendaags op Jannah Loontjens over.


Voor god
The Children Act (2017) confronteert Jannah Loontjens met de vraag in hoeverre we verantwoordelijk zijn voor andermans leven. Ze gaat voorzichtig in de schoenen van de rechter staan en ontdekt het verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid.


Andermans geheimen
Hoe ouderwets de afluisterapparatuur in The Conversation ook is, de film uit de jaren zeventig is volgens Jannah Loontjens de perfecte metafoor voor de kwetsbaarheid van onze etalagesamenleving.


Geld of je leven
The Hustler roept de vraag op of het bezit van geld je tot een winnaar maakt. Jannah Loontjens kijkt de film en voelt opnieuw wat winnen betekent.