Artikelen geschreven door Jannah Loontjens


Uitblinken in nederigheid
Elizabeth Hardwick onderzocht de weerbarstige verhouding tussen de seksen in de levens van werkelijke en fictieve vrouwen uit de literatuur.


Leren om niet te haten
In klassiek geworden brieven analyseert de Amerikaanse schrijver James Baldwin de segregatie. Hij wilde niet alleen de zwarten, maar ook de witten bevrijden.


Kleurenblinde liefde
In de filmklassieker Guess Who’s Coming to Dinner (1967) bevrijden vrouwen de mannen van verstokte vooroordelen, ziet Jannah Loontjens.


Als je toekomst krimpt
Onze samenleving dwingt gepensioneerden om met een puzzelboekje in een leunstoel te zitten, laat de film Mi Vida (2019) zien. Jannah Loontjens herkent in deze maatschappijkritiek het denken van Simone de Beauvoir.


De film Turist protretteert de hel van het gelukkige gezinsleven
Turist (2014) confronteert Jannah Loontjens met de vraag: hoe hou je het vol van iemand te houden als je steeds beter de gebreken van de ander leert kennen? Ze moet denken aan filosoof Iris Murdoch, die ‘liefde’ definieert als het zien van de realiteit zoals die is.


Charlie Chaplin toonde de arbeider als kuddedier
Niemand kan aan de geïndustrialiseerde samenleving ontsnappen, laat de film Modern Times (1936) zien. Dat een zenuwinzinking erin wordt gekoppeld aan repetitief werk komt verrassend hedendaags op Jannah Loontjens over.


Voor god
The Children Act (2017) confronteert Jannah Loontjens met de vraag in hoeverre we verantwoordelijk zijn voor andermans leven. Ze gaat voorzichtig in de schoenen van de rechter staan en ontdekt het verschil tussen schuld en verantwoordelijkheid.


Andermans geheimen
Hoe ouderwets de afluisterapparatuur in The Conversation ook is, de film uit de jaren zeventig is volgens Jannah Loontjens de perfecte metafoor voor de kwetsbaarheid van onze etalagesamenleving.


Geld of je leven
The Hustler roept de vraag op of het bezit van geld je tot een winnaar maakt. Jannah Loontjens kijkt de film en voelt opnieuw wat winnen betekent.


Niet normaal
One Flew over the Cuckoo’s Nest (1975) bekritiseert de maatschappelijke omgang met mensen die afwijken van de norm: ze worden opgesloten als geesteszieken. Jannah Loontjens bekijkt de film vanuit een eigentijds perspectief.


Wat het lichaam weet
De film Fame toont hoe dansers, acteurs en musici eindeloos moeten repeteren. Zodat ze op het podium hun lichaam vrij baan kunnen geven.


Vreemdeling in het gewone
De film Repulsion (1965) legt een angst bloot voor iets waar we normaal gesproken op vertrouwen. Jannah Loontjens kijkt de klassieker vervreemd terug. Beeld Prime Toen ik een jaar of elf was en steeds vaker alleen thuisbleef, raakte ik een tijdje geobsedeerd door de geluiden in het verder lege huis. Read More