Artikelen geschreven door Frank Meester
Simon de Boer: ‘Het liefst zou ik helemaal niets verkopen’
De helden van modeontwerper Simon de Boer zijn dwarsliggers Diogenes en Nietzsche. Wars van conventies wil hij met zijn kleding vormgeven aan een authentieke lifestyle. Wat is het verschil met grote merken als Benetton en Calvin Klein, die tegendraadsheid verkopen in massaproductie? ‘Alles kan vergeven worden, behalve gebrek aan eerlijkheid.’
Kants categorieën in de bioscoop
Kant formuleerde in 1781 de categorieën die in ieder geval nodig zijn willen we überhaupt iets kunnen waarnemen. De Nederlandse filmregisseur Frans Weisz weet na vele jaren film maken inmiddels veel over de ‘Er-was-eenscategorie’ en de ‘montagewetten’: ‘Je ziet een huilend kind gevolgd door een bord pap. De kijker legt zelf een oorzakelijk verband: honger.’
‘In de hersenen zijn alfa en bèta niet zo strikt gescheiden’
Neuroloog Albert Hijdra treft dagelijks mensen die ‘anders’ waarnemen. Wat blijft er van Kants categorieën overeind na een infarct in de rechterhersenhelft? ‘Blijkbaar bepalen onze hersenen de ruimte die we ervaren.’
‘We moeten dieren rechten geven’ – ‘Nee, we moeten ze juist hun vunzigheid teruggeven’
Moeten dieren rechten krijgen? En wat zegt onze omgang met dieren over ons? Twee filosofen debatteren in dierentehuis het Beloofde Varkensland. Erno Eskens, actief bij stichting Dier en Recht, is pleitbezorger van dierenrechten. René ten Bos, auteur van Het geniale dier, vreest dat dierenrechten – en de bijbehorende juridische expertise – ons alleen maar verder van het dier vervreemden.
Frank Ankersmit: ‘Ik kan de schok nog voelen’
Volgens de Groningse geschiedfilosoof Frank Ankersmit lijkt de moderne burger op de hoofdrolspeler van de Truman Show, die er tot zijn grote schrik achterkomt dat zijn privéleven een nationaal uitgezonden soap is. Over de schokkende ervaring van een verloren verleden en een onvermijdelijk heden.
Metafysica voor de domme massa
Religie is eigenlijk overbodig, oordeelt Arthur Schopenhauer. Al kan hij – vanwege hun pessimisme – nog wel sympathie opbrengen voor het hindoeïsme en het boeddhisme. Dit artikel is exclusief voor abonnees Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij… Read More
‘Ik bewonder u om uw eerlijkheid, maar u moet het nooit meer doen’
Tijdens een strafrechtzaak heeft de rechter de rol van Socrates, zegt advocaat Hugo ter Brake, alleen vervult hij die niet naar behoren. ‘De rechter is niet zo geïnteresseerd in de waarheid’.
‘Echte ellende is de waarheid van het leven’
Socrates zaagde zijn gesprekspartners door totdat hij op de waarheid stuitte. In de psychiatrie, stelt A. van Dantzig is waarheid altijd persoonlijk. ‘Daarom is er geen einde aan de analyse.’
Saint-Germain-des-Prés 50 jaar na dato
De Parijse wijk Saint-Germain-des-Prés, melancholieke jongeren, jazzmuziek in cafékelders, Camus, De Beauvoir en Sartre. Het woord existentialisme spreekt tot de verbeelding. Maar nu is daarvan eigenlijk alleen de zwarte coltrui overgebleven. ‘Mijn filosofie is een filosofie van de existentie…, maar wat existentialisme is weet ik niet’, zei Sartre nog… Read More
‘Als je tot het grote in staat bent, dan doe je het ook’
Vragen zijn alleen filosofisch als ze ook vroeger al gesteld werden, vindt Bryan Magee. In zijn nieuwste boek Beelden van een blinde filosoof, onderzoekt hij een van die eeuwige vragen: de invloed van onze zintuigen op onze kijk op de wereld. ‘Omdat we maar een paar zintuigen hebben, is ons beeld van de werkelijkheid erg beperkt.’
Pierre Rosanvallon: ‘Ik ben als intellectueel vooral een arbeider’
Pierre Rosanvallon houdt niet van het theater van de Franse intellectueel. Liever ontwikkelt hij ‘intellectueel gereedschap om problemen aan te pakken’. Daarvoor kreeg hij de Spinozalens, een belangrijke prijs voor denkers over ethiek en samenleving. Dit artikel is exclusief voor abonnees Dit artikel op Filosofie.nl is… Read More
20 jaar publieksfilosofie: de regelneven
Frank en Maarten Meester zetten hun twist voort. Is het verdacht dat Filosofie Magazine het grootse filosofietijdschrift ter wereld was? Getuigt dat van een op geld beluste redactie, of zijn de makers van het blad juist heel idealistisch?