Home Filosofen Søren Kierkegaard
Sophie Oluwole
Vorige

Sophie Oluwole

Søren Kierkegaard

Søren Kierkegaard

5 mei 1813 - 11 november 1855
Susan Neiman
Volgende

Susan Neiman

Quote

"Omdat verveling toeneemt en omdat verveling de wortel van het kwaad is, kan het geen wonder zijn dat de wereld achteruitgaat en het kwaad toeneemt. Dit kwaad was al in het begin van de wereld aanwezig. De goden verveelden zich, en dus schiepen ze de mens."

“Het is beslist waar, zoals de filosofen zeggen, dat het leven naar achteren begrepen moet worden. Maar ze vergeten de andere kwestie, dat het naar voren moet worden geleefd.”

De belangrijkste vraag in het werk van Søren Aabye Kierkegaard is misschien wel ‘Hoe wordt de mens zichzelf?’ De existentie van de mens, zijn bestaan en de manier waarop hij dit vorm geeft, staan centraal in de filosofie van de Deense filosoof. Volgens Kierkegaard is de mens echt zichzelf wanneer hij een enkeling is. Daarom wordt hij door velen gezien als de grondlegger van het existentialisme. Dat later met Sartre en De Beauvoir vooral bekend zal worden als de stroming die de mens doemt tot vrijheid.

Kierkegaard verzet zich tegen de alomvattende systeemfilosofie van zijn voorgangers (met name Hegel) waarmee alles vanuit één uitgangspunt wordt begrepen. De filosofie van Kierkegaard moet daarom ook niet gelezen worden als een samenhangend geheel, maar dit wordt wel vaak gedaan.

De manier waarop het werk van Kierkegaard tot stand is gekomen, geeft al aan dat hij het niet zag als een groot project. Kierkegaards oeuvre bestaat uit verschillende kleinere publicaties verspreid over een relatief lange periode met veel intermezzo’s waarin hij niets publiceerde. Hij publiceerde ook veel werken onder verschillende pseudoniemen, waarin zijn stijl, de ik-vorm, goed tot zijn recht kan komen.

Een ander belangrijk thema in het werk van Kierkegaard is het christelijk geloof. Wat betekent het om te geloven en hoe beïnvloedt dit het leven van een mens? De verschillende werken van Kierkegaard worden vaak uitgelegd alsof ze onderdeel zijn van één theorie: een proces dat uiteenvalt in drie stadia, namelijk het esthetische (het driftleven), het ethische (zedelijke bewustwording) en het religieuze (schuldig voor God). De mens zou zich gedurende zijn leven door deze stadia bewegen en van de ene fase kunnen opstijgen naar de volgende. Om het laatste stadium te bereiken is echter een sprong nodig (een leap of faith), waarbij men de rede achter zich laat en zich overgeeft aan het idee God.

Relevante berichten

Rebel op papier
Rebel op papier
Voor leden

Rebel op papier

Een filosofisch rebel hoeft zich niet alternatief te kleden of rond te lopen met bommen en kalasjnikovs. Hij kan zich wentelen in brave burgerlijkheid. Voor een echte dwarsdenker zijn explosieve ideeën voldoende. Op 7 november 1872 schrijft Friedrich Nietzsche aan zijn vriendin Malwida von Meysenbug: ‘Ik heb mij met… Read More

Lees meer
Lof der zotheid
Lof der zotheid
Waanzin
Voor leden

Lof der zotheid

Waanzin speelt een belangrijke rol in de filosofie. Tussen waanzin en genialiteit zit een dunne scheidslijn, betoogt Schopenhauer. Volgens anderen wordt ons verstand zonder waanzin een kille, niet-creatieve ‘machine’. Acht filosofen en hun visie op waanzin.   Verstand zonder waanzin is koud en niet-creatief Friedrich Schelling De… Read More

Lees meer
Het moment… waarop Kierkegaard mij leerde wat er op het spel stond
Het moment… waarop Kierkegaard mij leerde wat er op het spel stond
Voor leden

Het moment… waarop Kierkegaard mij leerde wat er op het spel stond

Sheila Heti (42) is schrijver. Haar laatste romans zijn How Should a Person Be? (2013) en Motherhood (2018). Fotografie: Maarten Noordijk ‘Ik trouwde toen ik vijfentwintig was. Twee jaar later verhuisde ik van Toronto naar Montreal. Het huwelijk werkte niet, ik moest nadenken. Een paar maanden leefde ik… Read More

Lees meer
Ons diepste innerlijk valt niet te vangen in data
Ons diepste innerlijk valt niet te vangen in data
Mens en techniek
Voor leden

Ons diepste innerlijk valt niet te vangen in data

Miriam Rasch bewoont onze nieuwe digitale wereld met overgave. Ze bezingt de openheid van de internetsurfer. Maar even hartstochtelijk verdedigt ze het stukje menselijkheid dat niet omgezet kan worden in data.  Een leven zonder smartphone, werken zonder e-mail, reizen zonder internet. Het valt haast niet meer voor te stellen,… Read More

Lees meer