Home Filosofen Albert Camus
Alain de Botton
Vorige

Alain de Botton

Albert Camus

Albert Camus

7 november 1913 - 4 januari 1960
Amartya Sen
Volgende

Amartya Sen

Quote

“Er is maar één ernstig filosofisch probleem: de zelfmoord. Oordelen of het leven wel of niet de moeite waard is geleefd te worden, is antwoord geven op de fundamentele vraag van de filosofie.”

“Voorheen was het de vraag of het leven zin moest hebben om geleefd te worden. Nu wordt het duidelijk dat, in tegendeel, het des te beter geleefd wordt wanneer het leven géén zin heeft.”

Albert Camus is de filosoof van het absurde. In De mythe van Sisyphus omschrijft hij het als ‘de eerste van mijn waarheden’. Maar niets is op zichzelf absurd. Het is de confrontatie tussen de rationele mens en de onzinnige stilte van de wereld die het absurde voortbrengt. Volgens Camus heeft het leven van zichzelf geen zin. Daarom botst de mens, die eenheid en helderheid zoekt in de wereld, op de muren van het absurde. De wereld zwijgt hem toe. De mens is vanwege zijn redelijkheid geen onderdeel van de wereld, zoals een boom of een kat dat wel is, maar staat er tegen over. Tegelijkertijd vormt juist het absurde de verbinding tussen de mens en de wereld, waardoor de tweedeling in een bijzondere driedeling verandert. Is het mogelijk voor de mens om in die absurde wereld een wijs en zelfs gelukkig leven te leiden?

Camus verwerpt de oplossingen van talloze existentialistische denkers voor deze benarde situatie en zegt dat ze het onredelijke vergoddelijken. Voor hem komt het aan op verzet, vrijheid en passie. ‘Het absurde vereist dat men er niet mee instemt.’ De mens moet in opstand komen tegen zijn hopeloze omstandigheid, want uit de hoop komt al het menselijke ongeluk voort. Het is daarom beter om niet te hopen.

Door niet te hopen onderscheidt de absurde mens zich van de suïcidale mens. Zowel zelfmoord als hoop zijn slechts pogingen om aan het absurde te ontsnappen. Het is vluchtgedrag en Camus wil juist dat we tegen het absurde in opstand komen, in plaats van het te ontwijken.

Ten tijde van L’homme révolté brak Camus volledig met het existentialisme en stelde hij dat de mens een vaststaande natuur bezit. Zijn humanistische en liberale atheïsme blijft echter overeind en hij blijft pleiten voor solidariteit en gemeenschapszin.

Relevante berichten

Schone kunsten zijn sterker dan vuile handen
Schone kunsten zijn sterker dan vuile handen
Existentialisme
Voor leden

Schone kunsten zijn sterker dan vuile handen

Hans Achterhuis was in de jaren zestig zo gegrepen door het revolutionaire engagement van Jean-Paul Sartre dat hij de beeldende revolte van Albert Camus onderschatte. Verzet in zuivere staat. Hoezeer ik Albert Camus ook bewonderde, in de revolutionaire jaren zestig van de vorige eeuw had ik geen oog voor… Read More

Lees meer
‘Je moet het leven lichtheid geven’
‘Je moet het leven lichtheid geven’
Voor leden

‘Je moet het leven lichtheid geven’

Thomas Verbogt (67) is schrijver van romans, toneelstukken en verhalen. Zijn nieuwe roman heet Als je de stilte ziet.   ‘Het was op een zondag bij mijn ouders in Nijmegen. Ik was begin dertig en had mijn eerste boeken gepubliceerd. Het was een middag met grote levendigheid – mijn… Read More

Lees meer
Camus’ woorden en daden
Camus’ woorden en daden
Existentialisme
Voor leden

Camus’ woorden en daden

Camus rebelleerde niet alleen op papier. We vroegen Hans Achterhuis over de risico’s van zijn dwarsdenken. Volgens Camus was de mens in opstand niet alleen iemand die ‘nee’, maar ook ‘ja’ zegt. Hij vermeed ‘vuile handen’. Bleef hij daarmee alleen theoreticus, of rebelleerde hij ook in de praktijk?… Read More

Lees meer
De laatste  sigaret
De laatste  sigaret
Existentialisme
Voor leden

De laatste sigaret

Vertaling: Warda El-Kaddouri Het roken verdwijnt gestaag. Er komt een dag dat de Europese tabakscultuur geheel verdwenen zal zijn. Voor de gezondheid en voor het milieu is dat een goede zaak. Maar met het roken gaat ook een filosofische traditie verloren. Albert Camus Binnenkort trekt… Read More

Lees meer