
Politiek


Voltaire: intellectueel, lastpost en rasopportunist
De nieuwste biografie van Voltaire laat zich lezen als een schelmenroman.


Leszek Kolakowski: ‘Ballingschap is de permanente menselijke conditie’
Leszek Kolakowski vluchtte uit het communistische Polen, werd ‘de anatoom van het marxisme’ en voelt zich nog altijd niet thuis in Oxford.


Alain Badiou over de overrompelende waarheid
De waarheid spreekt tegenwoordig Engels en rekent in dollars. Alain Badiou strijdt tegen ‘het schouwspel van de economie’.


Wat moeten we aan met blind natuurgeweld?
‘Waarom?’ komt het eerste over de lippen na een natuurramp. Maar daarna doemen er allerlei morele vragen en politieke kwesties op, schrijft Rutger Claassen.
Wat het volk wil
‘Jean-Marie Le Pen is de enige overgebleven politicus in een land dat vergeven is van de retoriek van managers en moralisten.’ Provocaties, en inzichten in het populisme. ‘Wat wil het volk?’ vraagt Gerard Reve zich af in het dronkemanslied ‘Getuigenis’. Een zin later klinkt reeds een donker vermoeden: ‘Niet veel… Read More


Latour: ‘Politiek moet weer gaan over concrete zaken’
Volgens Bruno Latour wordt politiek steeds meer gezien als een wetenschappelijk bedrijf. Een misvatting, vindt hij.


Jonathan Israel: ‘De onnozelheid groeit’
Hij schreef Radicale Verlichting en gelóóft er ook in. Jonathan Israel onderwijst Nederland over zijn verlichte verleden en kapittelt het land omdat het die erfenis verkwanselt. ‘De ware schurken van de Nederlandse multiculturele crisis zijn de barbaarse politici die de onkunde welbewust hebben bevorderd.’


Martha Nussbaum: ‘In je kwetsbaarheid ervaar je het goede’
Emoties tonen ons dat we behoeftig zijn. In die kwetsbaarheid kunnen we een basis voor de ethiek vinden, stelt Martha Nussbaum.


Friedrich Schiller, de moraaltoeteraar van Säckingen
‘Bij nadere kennismaking bleek Schiller iemand die je bij je revers pakt, je over de tafel trekt en je daarna niet meer loslaat.’ Biograaf Rüdiger Safranski over de Duitse vrijheidsdenker Friedrich Schiller.
‘Spookachtige marionetten met menselijke gezichten’
Het totalitarisme is 'verontrustend relevant' vanwege de pijnlijke verwantschap met de liberale democratie. De les van Hannah Arendt over vluchtelingen, statelozen en andere 'overbodige mensen'. In 1961 versloeg Hannah Arendt voor The New York Times in Jeruzalem het proces tegen Adolf Eichmann, een van de bureaucraten die… Read More