Mensenrechten
Peter Singer: ‘Ik vind dat we ons moeten bekommeren om iedereen, waar dan ook’
De invloedrijke ethicus Peter Singer geeft eenvijfde van zijn inkomen aan hulporganisaties. En hij verwacht ook van ons een grote inzet om armoede te bestrijden en het dierenleed te verkleinen. ‘Maar ik blijf een realist.’
Hugo de Groot: streng natuurrecht voor vrije burgers
Uit de natuur van de mens volgen onvervreemdbare rechten, beredeneerde Hugo de Groot. Daarmee stond hij aan de basis van de moderne mensenrechten.
Denker des Vaderlands Hans Achterhuis: ‘Ik wil begrijpen’
Hans Achterhuis wil ons niets voorschrijven. Begrijpen, daar gaat het om.
Meteen vanaf onze geboorte hebben we ze – mensenrechten
Dankzij mensenrechten kunnen we in een vreedzamer en rechtvaardiger wereld leven, zo schreef Immanuel Kant tweehonderd jaar geleden. Maar bedenk wel dat juist het gebruik van mensenrechten heeft geleid tot terreur en tot humanitaire crises, waarschuwen andere denkers.
Wat verdrongen wordt, keert altijd terug
Het is gevaarlijk om religie te verbannen uit de publieke ruimte, schrijft filosoof Donald Loose.
Wereldwijd onbehagen
Filosofie Magazine vroeg vijf internationale intellectuelen naar hun bevindingen van deze en de komende tijd. Het oordeel is pessimistisch.
Eugenetica in strijd met mensenrechten
Hitlers eugeneticaproject heeft ons tenminste nog iets goeds opgeleverd! En wel de uitgesproken wil om voortaan aan alle mensen op voet van gelijkwaardigheid basisrechten toe te kennen. Dat is de essentie van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens die door vrijwel alle landen ondertekend is. Je moet… Read More
Mensenrechten in tijden van moraalfobie
‘Ik zou de optie van militair ingrijpen in Kosovo zeker openhouden. Er worden mensenrechten geschonden. En bij mensenrechten gaat het niet om wensen of normen; nee, het gaat om rechten. Die kun je afdwingen. Desnoods met geweld.’ Het bevlogen ‘objectieve idealisme’ van Vittorio Hösle. Dit artikel… Read More
Links-snobistische luiheid
Elkaar te lijf gaan omdat de een katholiek en de ander doopsgezind is, vinden we archaïsch. ‘Maar als mensen zeggen: “Ik ben geen Kroaat, ik ben een Serviër” en daaraan conclusies verbinden, dan vinden we dat begrijpelijk.’ Nog even, voorspelt Stephen Toulmin, en de nationale identiteit is net zo ouderwets als de religieuze.