
Film


Geld of je leven
The Hustler roept de vraag op of het bezit van geld je tot een winnaar maakt. Jannah Loontjens kijkt de film en voelt opnieuw wat winnen betekent.


Niet normaal
One Flew over the Cuckoo’s Nest (1975) bekritiseert de maatschappelijke omgang met mensen die afwijken van de norm: ze worden opgesloten als geesteszieken. Jannah Loontjens bekijkt de film vanuit een eigentijds perspectief.


Wat het lichaam weet
De film Fame toont hoe dansers, acteurs en musici eindeloos moeten repeteren. Zodat ze op het podium hun lichaam vrij baan kunnen geven.


Weekendlijstje: vijf filosofische films
Nu de lockdown is verlengd, moeten we ons nog langer binnenshuis zien te vermaken. En hoe kan dat beter dan met kijken van een goede film? Tijd voor een weekendlijstje met films die filosofische inzichten verschaffen over onder andere het moederschap, abstract denken en het kwaad.


Vreemdeling in het gewone
De film Repulsion (1965) legt een angst bloot voor iets waar we normaal gesproken op vertrouwen. Jannah Loontjens kijkt de klassieker vervreemd terug. Beeld Prime Toen ik een jaar of elf was en steeds vaker alleen thuisbleef, raakte ik een tijdje geobsedeerd door de geluiden in het verder lege huis. Read More


Nodig zijn voor een ander
De film All About My Mother gaat over moederliefde en wat het betekent om voor iemand te zorgen. Dat leidt tot prangende identiteitsvragen.


Verbeelde verhalen
Documentairemaker Fabrizio Terranova maakt Donna Haraway’s ideeën voelbaar zonder ze letterlijk te reproduceren, ziet Tobias Servaas.


Alt-right in de bioscoopzaal
Bewerkingen van oude films, nieuwe hoofdstukken van bekende series en variaties op kassuccessen: bioscopen draaien momenteel voor een groot deel op beproefde formules. En die zeggen veel over het politieke klimaat, vindt mediawetenschapper Dan Hassler-Forest.
Waarom houden we van horror?
Bloederige horrorfilms: ze stoten ons af en trekken ons aan. We kunnen er even lekker bij gruwelen. Hoe kunnen we genieten van iets dat ons angst aanjaagt?
De filosofische videotheek: Pollock
Hoeveel toeval aanvaarden we in de kunst? Verwachten we absoluut geprogrammeerde kunst? Is beheerste vormgeving een basiscriterium om kunst ‘kunst’ te kunnen noemen? Moet kunst het product of het resultaat zijn van een nauwgezette stielvaardigheid? We stellen ons deze vragen als we juist niet het standpunt van de kunstenaar, maar… Read More