Film
Filosoof Jurriën Rood: ‘Films kunnen diepe waarheden ontsluieren’
Jurriën Rood onderzoekt aan de hand van film en filosofie grote levensvragen. ‘Filosofen kunnen nog wel wat leren van de directheid van film.’
Waarom kijken we (niet) naar geweld?
Bij het zien van geweld liggen exploitatie en voyeurisme op de loer, stelt dichter en schrijver Willem Jan Otten. Waarom kijken we dan toch?
Wat we niet zien is wat we vrezen
De Holocaustfilm The Zone Of Interest preciseert ons begrip van de banaliteit van het kwaad, schrijft Willem Jan Otten.
Boekenkast maart 2024
De redactie signaleert elke maand de boeken die filosofisch het meest opvallen. Dit keer: van alledaags avontuur tot blinde begrippen.
‘Film toont het onbewuste van de cultuur’
Een goede film laat de realiteit zien zonder er een verklaring voor te geven, meent Camiel van Winkel. ‘We mogen nooit stoppen met kijken.’
Waarom horror ons zo aantrekt | recensie
Horror confronteert ons met onze sterfelijkheid, meent filosoof Dimitri Goossens. Maar waarom zoekt Goossens juist daar een memento mori?
Boekenkast juli en augustus 2023
De redactie signaleert elke maand de boeken die filosofisch het meest opvallen. Dit keer: van geestige grappen tot uitmuntende uitstellers.
Kleurenblinde liefde
In de filmklassieker Guess Who’s Coming to Dinner (1967) bevrijden vrouwen de mannen van verstokte vooroordelen, ziet Jannah Loontjens.
Michael Schur: ‘Bespaar jezelf gedoe: leer iets over ethiek’
De Amerikaanse scenarioschrijver Michael Schur heeft internationaal succes met een boek over ethiek, met een humoristische toon.
Als je toekomst krimpt
Onze samenleving dwingt gepensioneerden om met een puzzelboekje in een leunstoel te zitten, laat de film Mi Vida (2019) zien. Jannah Loontjens herkent in deze maatschappijkritiek het denken van Simone de Beauvoir.