
Economie


‘De oude Grieken laten zien dat we niet altijd in schaarste hoeven denken’
Filosoof Tazuko van Berkel doet prijswinnend onderzoek naar het economisch denken van de oude Grieken.


‘De recordwinsten van oliebedrijven zijn moreel niet te verdedigen’
Shell en ExxonMobil hebben in 2022 recordwinsten geboekt. Vallen die winsten moreel te rechtvaardigen? Filosoof Huub Brouwer denkt van niet.


Moreel dilemma: moet je zo veel mogelijk verdienen, zodat je ook veel kunt doneren?
Effectief altruïsme wint terrein. De gedachte: breng zo veel mogelijk goeds tot stand. Maar gaat ethiek wel samen met effectiviteit?


Ayn Rand: de literaire egoïst
Jaag onbelemmerd je eigen geluk na, raadde Ayn Rand aan. Alleen dan ben je werkelijk vrij. En het is ook nog eens goed voor de samenleving.


‘Laten we de wereld organiseren als een gemeenschappelijk tuintje’
We zijn cruciale aspecten van ons leven als koopwaar gaan behandelen, stelt Thijs Lijster. Tijd voor een herwaardering van de meenten.


Weekendlijstje: Ongelijkheid
De Britse premier Truss oogstte kritiek vanwege haar plannen om de rijkste Britten minder belasting te laten betalen. Een weekendlijstje over ongelijkheid.


Rudi Laermans: ‘Simmel is geïnteresseerd in de mens achter het geld’
Geld is niet alleen een middel om mensen te bevrijden, maar ook een middel om ons te gijzelen en te vervreemden, stelde Georg Simmel. Socioloog Rudi Laermans: ‘Volgens Simmel doordringt geld alle levenssferen.’


Filosoof Georg Simmel over het verlangen naar verspilling
Echte verspilling moet niet verward worden met lichtzinnig genot, schrijft Georg Simmel in zijn beroemde Filosofie van het geld (1900). De verkwister volgt dezelfde demonische formule als de gierigaard. Beiden leven van het mogelijke, niet van het werkelijke. En geld speelt een rol.


Vier filosofen over de relatie tussen geld, geluk en economie
Hoe werkt geld eigenlijk, en wat doet het met ons? Vier filosofen over de relatie tussen geld, geluk en economie.


Waarom een betere wereld niet bij jezelf begint
We voelen ons steeds verantwoordelijker voor de negatieve gevolgen van ons consumptiegedrag. Volgens filosofen Jaap Tielbeke en Ingrid Robeyns verhult de nadruk op de individuele consument de structurele oorzaken van de klimaat- en wooncrisis.