Home Zelfmoord is geen zonde

Zelfmoord is geen zonde

Door Maaike Korpershoek op 25 oktober 2016

Cover van 11-2016
11-2016 Filosofie magazine Lees het magazine

Volgens Camus is er maar één serieus filosofisch probleem: de zelfmoord. In zijn prettig amorele boekje laat filosoof Simon Critchley zien dat de zelfverkozen dood een rationele keuze kan zijn. 

Moeten we leven of sterven? Dit was de vraag die Albert Camus zich in zijn boek De mythe van Sisyphus stelde. Camus heeft zelf nooit kunnen beslissen over het einde van zijn leven: hij verongelukte bij een auto-ongeluk – met het reeds gekochte kaartje van de treinreis die hij eigenlijk zou maken in zijn broekzak.

Simon Critchley – hoogleraar filosofie aan de New School for Social Research in New York –meent dat Camus hier een fundamentele vraag stelt. Mensen onderscheiden zich door het feit dat ze ervoor kunnen kiezen niet meer te leven. Dit is dan ook het uitgangspunt van zijn boek Gedachten over zelfdoding. Ondanks de dikte van het boek – het beslaat slechts 108 pagina’s – liegt de inhoud er niet om. Critchley, die eerder vooral boeken uitbracht over continentale filosofie, lijkt niet alleen de ideeën van de Frans-continentale traditie te ondersteunen, maar ook hun voorliefde voor complexe zinnen.

Voor wie hier doorheen weet te lezen, biedt het boek een verrassende nieuwe invalshoek: Critchley benadert de zelfmoordvraag zonder uit te gaan van een moreel of juridisch standpunt. Dit is volgens hem precies waar de meeste beschouwingen de mist in gaan: we zitten vast in een christelijk dogma dat ons vertelt dat het leven een geschenk van God is dat niet opgegeven mag worden. De plek van God is in de huidige tijd weliswaar overgenomen door de maatschappij of de staat, maar de zelfmoord zit nog steeds vast aan hetzelfde impliciete morele oordeel. Critchley toont zich gedurende zijn boek een groot voorstander van de volledig autonome mens die vrij is te beslissen over zijn eigen dood.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

Critchley gebruikt David Hume als belangrijkste opponent van het christelijke idee dat zelfmoord een misdaad is omdat je je plicht tegenover God, onze naasten (de maatschappij) of tegenover jezelf verzuimt. Niet voor niets is het essay van Hume ‘Over zelfdoding’ in het boek opgenomen als nawoord. Stel dat je ondragelijk lijdt en geen uitweg meer ziet. Dan zou het, zo meent Hume, wel een heel wrede God zijn wil hij je – tegen je zin in – laten leven. Hume vraagt zich af hoe we de maatschappij schaden wanneer we besluiten eruit te stappen. Je houdt hoogstens op met goed doen, maar voegt hiermee geen schade toe. Stoppen met het goede doen is volgens Hume geen misdaad. Ook de verplichting tegenover jezelf merkt Hume op als verwerpelijk. Wanneer het lijden ondraaglijk is en je een uitweg ziet waarin je verlost bent van dit lijden: wat voor verplichting houdt je dan nog in leven?

Zelfmoord roept volgens Critchley twee gangbare reacties op: iemand is niet goed bij zijn hoofd en handelt onverantwoordelijk en egoïstisch, of iemand heeft – door bijvoorbeeld een zware depressie of verslaving – geen  controle meer over zijn gemoedstoestand. Een analyse van deze reacties leidt tot Critchleys belangrijkste inzicht: als iemand uit vrije wil zelfmoord pleegt veroordelen we dit, maar als iemand zelfmoord pleegt door factoren buiten hemzelf, noemen we hem onvrij.

Critchley laat in zijn boek zien dat je zelfmoord ook kunt benaderen zonder iemand ontoerekeningsvatbaar te verklaren. Deze nuchtere visie waarbij het sentiment buitenspel staat zorgt voor een verfrissende kijk op de zelfdoding. Door die aanpak heeft Critchley ook oog voor praktische bezwaren die in meer moralistische debatten over het hoofd worden gezien. Neem bijvoorbeeld het geval van strafbare zelfdoding: hoe straf je iemand die al dood is?