‘Vind je het goed als we tien minuten later beginnen?’ Patricia Churchland loopt door de lobby van een Amsterdams hotel met hersenwetenschapper Antonio Damasio aan haar zijde – ze willen nog even een ommetje maken. Beiden zijn in Nederland voor een conferentie van het Nexus-instituut over ‘de triomf van de wetenschap’. Daar is Patricia Churchland goed in thuis: na haar studie filosofie verdiepte ze zich vanaf de jaren zeventig in de hersenwetenschap en pionierde samen met haar echtgenoot Paul Churchland met onderzoek in de ‘neurofilosofie’. Voor Churchland is filosoferen over de geest zonder empirische kennis van het brein zinloos: filosofie dient aansluiting te vinden bij inzichten uit de wetenschap.
Patricia Churchland: ‘In de hersenen ligt de basis van de moraal’
Waar komen morele gevoelens vandaan? Hoe ontstaat ons bewustzijn? Volgens Patricia Churchland geeft de hersenwetenschap antwoord op eeuwenoude filosofische vragen.
Door Jeroen Hopster op 26 februari 2014

Relevante berichten


Is het genoeg om aparte bundels over vrouwelijke denkers te publiceren?
De filosofes biedt een waardevol overzicht van vrouwelijke denkers. Maar de vraag blijft of het genoeg is om aparte bundels over denkers die vrouw zijn te publiceren.


Niet ontsnapt aan de vrijheid
De Duitse denker Wolfram Eilenberger brengt vier vrouwelijke filosofen samen en volgt ze in de periode dat Stalin en Hitler aan de macht zijn. Het resultaat is intrigerend.


Longlist Hypatia-prijs: Dit zijn de beste filosofieboeken geschreven door een vrouw
De Hypatia-prijs wordt iedere twee jaar uitgereikt aan het beste Nederlandstalige filosofieboek geschreven door een vrouw. De jury selecteerde vijftien titels die kans maken op de prijs.


De wetgeving rondom seksueel geweld grote lacunes, aldus filosoof Martha Nussbaum
De wetgeving rond seksueel geweld vertoont nog altijd grote lacunes, vindt Martha Nussbaum. Om ongelijkheid tussen man en vrouw te doorbreken moeten we volgens haar tekortkomingen in de rechtsstaat repareren. En ophouden mannen de ondeugd hoogmoed aan te leren.