Home Auteurs Marianne van Dijk

De juiste woorden kiezen betekent liefde hebben voor wat je benoemt. Die liefde heb ik voor filosofie en beeldende kunst: sinds 2010 schrijf ik recensies, doe interviews en maak reportages voor Filosofie Magazine en het voormalige Kunstbeeld. De vraag waarom kunst van belang is intrigeert me het meest. In de rubriek die ik in Filosofie Magazine heb probeer ik die vraag steeds te beantwoorden met behulp van een bekende filosoof. Naast het schrijven over filosofie ben ik een school genaamd Love Academy aan het oprichten in Amsterdam. Het is gebaseerd op geweldloze communicatie en bedoeld voor jonge stellen die hun relatie willen versterken. 

Artikelen geschreven door Marianne van Dijk

De spiegel liegt
De spiegel liegt
Voor leden

De spiegel liegt

We kunnen onze eigen gezichtsuitdrukking nooit zien in de spiegel, en dat is een probleem voor ons zelfbeeld. Dat zegt filosoof Rob van Gerwen naar aanleiding van een zelfportret van Philip Akkerman. Dit artikel is exclusief voor abonnees Dit artikel… Read More

Lees meer
Tegen zeeziekte
Tegen zeeziekte
Voor leden

Tegen zeeziekte

Een kunstwerk bestaande uit zestien witte papier-machévakjes – dat klinkt niet heel opzienbarend. Maar de herhaling in Jan Schoonhovens R73-16 leidt tot vernieuwing, aldus filosoof Marli Huijer. Dit artikel is exclusief voor abonnees Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg… Read More

Lees meer
Nu moet je vrij zijn
Nu moet je vrij zijn
Voor leden

Nu moet je vrij zijn

Voor sommige mensen heeft aerobics geen zin meer, niet zozeer omdat hun spieren te stram zijn, maar omdat de geest niet soepel genoeg is. Dit is het geval bij de gymnastiekbeoefenaars in de video Exercise (2007) van de Slowaakse kunstenares Lucia Nimcova. Filosoof Martine Prange vertelt wat er met de… Read More

Lees meer
Hoeveel emoties passen in één schilderij?
Hoeveel emoties passen in één schilderij?
Voor leden

Hoeveel emoties passen in één schilderij?

Hoeveel emoties passen er in één schilderij? Als het aan de schilder Diego Velázquez ligt oneindig veel. Filosofe Mariëtte Willemsen vertelt hoe dit te zien is in zijn werk Apollo in de smederij van Vulcanus (1630). ‘Ik zou het niet boven de bank willen, daarvoor is het te intens.’… Read More

Lees meer
Portret van DNA
Portret van DNA
Voor leden

Portret van DNA

Een DNA-sample als portret. Is dat wel een echt portret? Filosoof Robert Zwijnenberg vraagt het zich af naar aanleiding van het DNA-portret Sir John Edward Sulston van kunstenaar Marc Quinn. Dit artikel is exclusief voor abonnees Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met… Read More

Lees meer
Bill Viola: Het lichaam op de juiste plek
Bill Viola: Het lichaam op de juiste plek
Voor leden

Bill Viola: Het lichaam op de juiste plek

Waar de bezoeker van Bill Viola’s video-installatie Passage ook staat, hij kan de bijbehorende video nooit goed zien. Filosoof Maarten Coolen: ‘Dit werk toont dat de plaats van het lichaam een fundamentele kwestie is in ons leven’. Dit artikel is exclusief voor abonnees Dit artikel op… Read More

Lees meer
Dierlijke Christus
Dierlijke Christus
Voor leden

Dierlijke Christus

‘Dit is Jezus niet, dit is een beest!’ Dat was de eerste reactie van toeschouwers op De rode Christus (1922) van schilder Lovis Corinth. Filosoof Mieke Boon vertelt hoe het werk een nieuwe visie op geweld toont. Dit artikel is exclusief voor abonnees Dit artikel op… Read More

Lees meer
Coen Simon: ‘We praten op een armzalige manier over gevoelens’
Coen Simon: ‘We praten op een armzalige manier over gevoelens’
Politiek

Coen Simon: ‘We praten op een armzalige manier over gevoelens’

Wie diepzinnig wil zijn, blijft aan de oppervlakte, betoogt filosoof-schrijver Coen Simon. Probeer niet alles wetenschappelijk te verklaren, maar speel je spel. Advocaat Bram Moszkowicz verbaasde het publiek door tijdens het Wilders-proces een hedendaagse Nederlandse filosoof aan te halen: Coen Simon. De tekst waarnaar Moszkowicz verwees, valt te lezen in… Read More

Lees meer