Home Twintig beste ideeën Hyperrealiteit
Twintig beste ideeën

Hyperrealiteit

Door Sebastien Valkenberg op 10 juli 2012

Hyperrealiteit
07-2012 Filosofie magazine Lees het magazine


Hyperrealiteit

Jean Baudrillard (1929-2007)
We denken dat we eigenaar van zijn van de mediale wereld, maar dit is onterecht.

Wat is het?
De media voeren niet slechts de werkelijkheid op in hun berichtgeving, maar ‘maken’ de realiteit. Vandaar: hyperrealiteit.

Wat doet het?
Een kritische blik op de media. Media dringen ons een zienswijze op,  een spektakelstuk.
 

Meestal helpt de etymologie om een woord te begrijpen, maar in het geval van de televisie strooit zij ons eerder zand in de ogen. ‘Tele’ duidt op ‘ver’ en ‘visie’ op zien’. Totaal misleidend vindt de Franse filosoof Jean Baudrillard deze definitie. Anders dan zij suggereert is de televisie geen overtreffende trap van de verrekijker. Media werpen geen zicht op de realiteit, maar creëren een compleet nieuwe realiteit, die hij ‘hyperrealiteit’noemt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.