Home Ouderdom ‘Ouderen zijn geen uitgerangeerde treurwilgen’
Ouderdom

‘Ouderen zijn geen uitgerangeerde treurwilgen’

Wat antwoorden denkers van onze tijd op de vier grote vragen van Immanuel Kant? Dit keer: Hedy d'Ancona over onze omgang met ouderen.

Door Alexandra van Ditmars op 14 juli 2023

Hedy D'ancona ouderdom ouderen vrolijk verval beeld Martin Dijkstra

Wat antwoorden denkers van onze tijd op de vier grote vragen van Immanuel Kant? Dit keer: Hedy d'Ancona over onze omgang met ouderen.

FM 07/08
07/08-2023 Filosofie magazine Lees het magazine

Volgens Immanuel Kant (1724-1804) past elke filosofie in 4 vragen: Wat kan ik weten? Wat moet ik doen? Wat mag ik hopen? Wat is de mens?

01 Wat kan ik weten?

‘Op warme zomerdagen mag je als oudere niet eens naar buiten. Te gevaarlijk, die hitte. En in de winter is het te glad. En ’s avonds moet je ook maar binnenblijven, want straks wordt je beurs nog afgepakt. Die aparte, ­leeftijdsgebonden aanpak bij ouderen noem ik de zachte uitsluiting. In de beeldvorming over ouderen overheerst de eenzame zielenpoot, de uitgerangeerde treurwilg. Je moet compassie met ons hebben, ons respecteren – ik weet echt niet waarvoor, respect moet je verdienen. Deze aanpak lijkt wellicht aardig, maar het is een vorm van binnen haken zetten. Op de troostdoos voor ouderen – de ­televisie – zie ik bijna nooit een oud mens. Dat is typisch Nederlands. Iemand als Herman Tjeenk Willink zou in Frankrijk tien minuten op prime time krijgen om de Kameragenda te duiden. Maar hier is er sprake van een overwaardering van de jeugd en een onderwaardering van ouderen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

02 Wat moet ik doen?

‘Je moet je verheugen op je oude dag; dankzij de knappe dokters kunnen we zo oud worden, en daar boffen we mee. Je hebt de plicht er iets van te maken, ook als je een grijze kop hebt. Bij mij speelt mee dat ik door de mazen van het net ben geglipt, met mijn Joodse achtergrond. Driekwart van mijn familie is vermoord, inclusief mijn vader. ­Persoonlijke ervaringen bepalen je visie op de samenleving en daarmee ook je handelen. Maar daarmee bedoel ik niet dat je mag zitten klagen en mokken omdat je oud bent. Leer iets nieuws, waar je eerder niet aan toekwam. Ik zit op pianoles.’

‘Ook door de generaties heen kun je verwantschap voelen’

03 Wat mag ik hopen?

‘Ik hoop dat we de grote verscheidenheid onder ouderen meer gaan zien. Het enige wat ouderen ­gemeen hebben is dat ze minder jaren in het vooruitzicht hebben dan ze achter zich hebben. We prediken diversiteit, en terecht, maar zodra je de zeventig gepasseerd bent behoor je opeens tot dezelfde klont: de ouderen. Terwijl juist een interessant aspect van het leven is dat je in de ontmoeting kunt ontdekken dat hoe verschillend je ook lijkt, je toch een verwantschap kunt voelen, ook door de generaties heen. Ik heb vriendinnen die in de twintig zijn. Die leiden heel andere levens dan ik, maar als je bijvoorbeeld hetzelfde gevoel voor humor hebt, de grappigheid des levens kunt inzien, dan maakt dat niet uit.’

04 Wat is de mens?

‘Ik geloof niet meer dat alle mensen deugen zolang je maar aandacht, tijd en een visie van een gezamenlijke toekomst over ze heen sprenkelt. Maar ik geloof wel dat de mens erop vooruitgaat als niet alles economisch wordt afgerekend, maar als ook andere waarden het welzijn van mensen bepalen. Dat als grondrechten zoals wonen en gezondheid geregeld zijn, en de aanwezigheid van cultuur op alle mogelijke manieren, geld op de achtergrond komt. En dat dan niet het lulligste, maar het aardigste in de mens naar boven komt.’

Hedy d’Ancona (1937) is een feministisch icoon en was vooraanstaand PvdA-politica. Haar recentste publicaties zijn Vrolijk verval en Kouwe kermis, over onze omgang met ouderen.

Vrolijk verval
Hedy d’Ancona
Nijgh & Van Ditmar
112 blz.
€ 15,-

Relevante berichten

Didier Eribon filosoof socioloog Terug naar Reims Het vonnis van de samenleving
Didier Eribon filosoof socioloog Terug naar Reims Het vonnis van de samenleving
Filosofie en literatuur
Voor leden

Didier Eribon: ‘Schaamte is geen individueel gevoel, maar een sociaal construct’

Om mensen te begrijpen moet je kijken naar de sociale structuren die hen vormgeven, zegt de Franse filosoof en socioloog Didier Eribon.  

Lees meer
Mag euthanasie bij dementerenden die niet ondraaglijk lijden?
Mag euthanasie bij dementerenden die niet ondraaglijk lijden?
Ouderdom

Mag euthanasie bij dementerenden die niet ondraaglijk lijden?

Volgens rechtsfilosoof Ronald Dworkin moet bij mensen met dementie euthanasie worden toegepast als ze daar vroeger in een wilsverklaring om vroegen. Oók als ze als dementerende niet ondraaglijk lijden. In zijn boek Het zelfgekozen levenseinde betoogt Klaas Rozemond dat Dworkin een ernstige vergissing begaat. Een voorpublicatie.   Ronald Dworkin (1931-2013)… Read More

Lees meer
Jong van geest? Schrik dan niet van de ouderdom!
Jong van geest? Schrik dan niet van de ouderdom!
Ouderdom
Voor leden

Jong van geest? Schrik dan niet van de ouderdom!

Steeds meer willen we eeuwig jong zijn. Maar wie jong van geest is, zal volgens Bas Nabers juist ook de ouderdom waarderen. Toen ik vijf was, wilde ik altijd vijf blijven. Ik kon me best voorstellen dat volwassen-zijn voordelen had, maar wat me bezighield, was dat ik geen vat had… Read More

Lees meer
Niemand is onsterfelijk
Niemand is onsterfelijk
Ouderdom
Voor leden

Niemand is onsterfelijk

‘Leven moet een mens zijn leven lang leren,’ zei Seneca. De Duitse levenskunstfilosoof Wilhelm Schmid onderzoekt in zijn nieuwste boek de kunst van het ouder worden. Hij vindt een antwoord in gelatenheid. ‘Gelatenheid betekent dat we ons vertrouwd moeten maken met het onooglijke woordje “nog”. “U bent nog best fit!”’ Het… Read More

Lees meer