Quote
“Wat in het tijdperk van de technische reproduceerbaarheid van het kunstwerk wegteert, is de aura van het kunstwerk, dat wil zeggen het hier en nu van de originaliteit”
“De kunst van het vertellen is tot zijn einde komen, omdat de epische kant van de waarheid, de wijsheid, uitsterft”
Met een aanzienlijke bijdrage aan de filosofie, theologie, geschiedkunde, literatuurkritiek en kunstgeschiedenis, is de Joods-Duitse Walter Benjamin één van de meest originele cultuurfilosofen van de twintigste eeuw. Hij is vooral bekend van zijn kritiek op de opkomst van de technische reproductie te. Benjamin stelt dat de massamedia de samenleving zodanig hebben veranderd dat de dagelijkse ervaring van de werkelijkheid niet meer authentiek is. Sterker nog, volgens Benjamin ervaren we helemaal niet meer. We beleven. Beleven is opnemen van informatie van een ongeordende indifferente stroom van berichten en beelden die niet zijn ingebed in traditie en collectiviteit.
Even tussendoor… Meer lezen over Walter Benjamin en andere grote denkers? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief:
Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Het heeft ook gevolgen voor de kunst. Met de komst van de fotografie en de film is het voor het eerst in de geschiedenis van de reproductietechniek mogelijk een beeld zo snel en makkelijk te reproduceren dat de kundigheid van de mens wordt ingehaald. Volgens Benjamin gaat hiermee de authenticiteit en uniciteit van een kunstwerk verloren, namelijk de traditionele, rituele waarde van het kunstwerk, iets wat hij ‘aura’ noemt. Het beeld is dan niet meer ingebed in een culturele context, maar staat beschikbaar als een losgezongen object.
Deze cultuur-maatschappelijke kritiek heeft een marxistische ondertoon. Waar Marx het heeft over de exploitatie van de arbeider, heeft Benjamin het over de exploitatie van het beeld in de moderne tijd. Als lid van de Frankfurter Schule, opgericht door Max Horkheimer en Theodor Adorno, engageerde Benjamin zich aanvankelijk met het marxisme en het communisme, terwijl hij daar later – in zijn essays over het begrip van de geschiedenis – afstand van doet.
Geïnspireerd door Walter Benjamin
Relevante berichten
Walter Benjamin: al het nuttige is betekenisloos
Stuurde Benjamin aan op zijn eigen pech, om maar niet nuttig te hoeven zijn? Een portret van een van Duitslands meest raadselachtige denkers.
Het Moment… waarop Walter Benjamin mijn eeuwige vakantieliefde werd
Daniël Rovers (43) is schrijver van essays en romans. Bakvis (2018) is zijn laatste essaybundel. Fotografie: Maarten Noordijk Berlijn was al ontdekt, Keulen had nog iets beloftevols. Ik was begin twintig en ging elk jaar met een vriend een paar dagen naar Keulen. We bezochten tentoonstellingen… Read More
Hoe verlangen onze tijdservaring verandert
The New Forest van Maarten Baas laat ons verlangen naar iets wat we nooit zullen meemaken. De Groningse filosoof Thijs Lijster vertelt hoe deze onvervulde belofte onze tijdservaring verandert. The New Forest. Maarten Baas De prijs voor het ‘Het meest mis- leidende product’ wordt jaarlijks… Read More
Nanda Oudejans: ‘We zien niet dat de catastrofe zich voor onze ogen afspeelt’
‘Als vluchteling ben je niemand en nergens’, zegt rechtsfilosoof Nanda Oudejans. Onze verantwoordelijkheid is het volgens haar niet om de rechtelozen op te vangen, maar om ze te ontvangen. ‘Laat ze oprotten, die teringlijers, we gaan met z’n allen naar het gemeentehuis’ – na deze tweet stond bij garagehouder Johan… Read More