Druk iemand met de neus op de feiten…
…en hij stelt zijn mening vanzelf bij.
Hoe laat je iemand van mening veranderen? Druk hem met de neus op de feiten, en hij stelt zijn mening vanzelf bij. Toch?
De menselijke psychologie werkt anders. Veel mensen hebben nogal onwrikbare overtuigingen. Presenteer een creationist met honderd fossiele vondsten, toch verandert hij zijn opvattingen over het scheppingsverhaal niet. Sterker nog, vaak wordt een overtuiging niet ontzenuwd, maar juist versterkt door nieuw feitmateriaal – ook als de feiten op gespannen voet staan met een overtuiging. Psychologen spreken van een zogenaamd ‘backfire effect’. Mensen voegen hun wereldbeeld niet naar de feiten, maar de feiten naar hun wereldbeeld.
Maar een nieuwe Amerikaanse studie, die afgelopen maand in het tijdschrift Science werd gepubliceerd, suggereert dat ons wereldbeeld minder stug is dan eerder werd aangenomen. Vrijwilligers gingen de deur langs bij vijfhonderd Amerikaanse kiezers, om in korte gesprekken te vragen naar hun opvatting over de rechten van transgenders – mensen die een conflict ervaren tussen hun identiteit en hun biologische geslacht. De vrijwilligers gingen niet met de kiezers in discussie, maar probeerden hen actief aan het denken te zetten. Bijvoorbeeld door hen van perspectief te laten wisselen: hadden zij zelf weleens situaties ondervonden waarin ze negatief waren beoordeeld omdat ze anders waren?
Uit vervolgonderzoek blijkt dat veel bevraagde kiezers hun opvattingen na het gesprek hebben bijgesteld: ze hebben meer sympathie gekregen voor transgenders en hun rechten. En die veranderde opvatting houdt na enkele maanden nog steeds stand, bij zowel Democraten als Republikeinen.
Hoe kan dat? Cruciaal, menen de onderzoekers, is om mensen zelf aan het denken te zetten. Een mogelijke strategie daartoe: vraag iemand hoe hij voor het eerst met een opvatting in aanraking is gekomen. Veel opvattingen zijn van jongs af aan ingegoten en hebben bevestiging gekregen vanuit een sociale omgeving. Maar zijn er ook goede redenen voor die opvatting? Meer dan eens moet iemand, nadat hij heeft getraceerd hoe hij aan zijn opvatting is gekomen, toegeven dat hij een aangereikte waarheid voor lief heeft genomen.
De truc om mensen van mening te doen veranderen? Val ze niet aan met argumenten, maar geef ze een duwtje in de rug. Geef mensen de ruimte om de zaken zelf uit te vogelen. Iemand met de neus op de feiten drukken helpt lang niet altijd; soms werkt het zelfs averechts. Wanneer iemand de feiten zelf boven tafel haalt, hebben ze grotere overtuigingskracht.
Maarten Boudry en Jeroen Hopster belichten beurtelings klassieke en eigentijdse denkfouten.
Vanwege het wetenschapsfilmfestival InScience (8-12 november), dat als thema ‘No Facts, No Future’ heeft, doet de redactie van Filosofie Magazine je dit artikel cadeau. Wil je toegang tot alle artikelen van Filosofie Magazine? Word dan lid, voor maar €4,99 per maand. >> lees meer
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand.
Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Op onze website plaatsen we verschillende soorten cookies. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken en het gebruik te kunnen meten. Daarnaast maakt onze website gebruik van cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zoals cookies waarmee we u persoonlijke en relevante informatie kunnen tonen gebaseerd op uw internetgedrag. En cookies zodat u feedback kan geven over uw gebruikerservaring, video’s kan bekijken en relevante aanbiedingen van Filosofie Magazine kan zien op andere websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Wij en een aantal geselecteerde bedrijven hebben toegang tot uw gegevens en gebruiken deze informatie voor de onderstaande doeleinden. Klik op een doel om uw voorkeuren aan te passen en om meer te weten te komen over wie er om uw toestemming vraagt en/of rechtmatig belang claimt om uw gegevens voor dat doel te verwerken. Houd er rekening mee dat wanneer alle doeleinden zijn geweigerd, dit een negatief effect op bepaalde functies van de website kan hebben.
Voor sommige doeleinden kunnen uw persoonsgegevens worden verwerkt op de juridische grond van rechtmatig belang.
Functionele cookies worden gebruikt om de site te doen werken. U kunt ze
daarom niet weigeren. Met deze cookies brengen we ook het algemene
gebruik van onze site in kaart met geanonimiseerde data.
Deze cookies kunnen via onze website worden ingesteld door onze advertentiepartners. Ze kunnen door deze bedrijven worden gebruikt om een profiel samen te stellen over uw interesses en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Deze cookies slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op een unieke identificatie van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies weigert, zult u minder gerichte advertenties zien.
Wanneer we content van Facebook, Instagram, Twitter of YouTube integreren in onze artikelen, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over
uw surfgedrag. Meer informatie vind u hierover in het privacy- en
cookiebeleid van deze bedrijven. Indien u deze cookies niet toelaat,
zullen we deze content niet tonen.