Plato spreekt over de ziel als een gevleugelde paardenspan. De ziel bestaat uit een wagenmenner (de rede) die door twee paarden twee aparte richtingen opgestuurd wordt: omlaag en omhoog. In deze tijd sturen reclame en marketing ons steeds meer omlaag richting de behoeftebevrediging. Zijn wij de balans tussen deze twee krachten uit het oog verloren?
Thymos: trots, vurig, en intens. Het is het deel van de ziel dat niks te maken wil hebben met genot en comfort. Deze geneugten leiden ons af van een hogere wereld.
‘Plato schetst het bekende beeld van het gevleugelde paardenspan dat door het hemelruim klieft: het paard van de behoeften trekt ons steeds weer omlaag; het paard van de thymos stuwt ons naar boven, richting onze ware bestemming. Zo is de ziel: een strijdperk tussen tegengestelde krachten.’
De gezondheidsindustrie, reclame en marketing maken ons steeds meer tot consumenten. Onze behoeften nemen toe. Filosoof Peter Venmans vraagt zich af of we te ver omlaag zijn getrokken richting de behoeftebevrediging. Zijn wij thymos te veel uit het oog verloren?
‘Thymos – het derde deel van de ziel, de trots, het vurige karakter, het temperament dat van geen comfort en gezelligheid wil weten – zit alleen maar in de weg als we tot een optimale behoeftebevrediging willen komen.’
Dit artikel is exclusief voor abonnees