Home De oogst van een eeuw

De oogst van een eeuw

Door Bas Belleman op 13 november 2012

01-2001 Filosofie Magazine Lees het magazine

Wie lanceerde ook al weer de term De Goelag Archipel? Wat beweerde Rorty in Philosophy and the Mirror of Nature? Wat hield de ‘opstand der horden’ in? Het boek De oogst inventariĀ­seert en bespreekt de belangrijkste non-fictiewerken van de afgelopen eeuw.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar ā‚¬4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Geen abonnee? Bekijk de abonnementen Log in als abonnee

Na alle lijsten van de beste voetballers, de invloedĀ­rijkste politici en de rijkste koningshuizen is er nu een overzicht van de belangrijkste non-fictiewerken van de afgeloĀ­pen eeuw: het boek De oogst; denkers die ons wereldbeeld veranĀ­derden. Auteurs als Arnold Heumakers, Hugo Brandt CorstiĀ­us, Paul Scheffer, Heleen Pott, Geert Mak en anderen behandeĀ­len ruim honderd voornameĀ­lijk cultuurkritische boeken in ongeveer vier pagina’s per titel. Op vijf na zijn alle artikeĀ­len al eerder gepubliĀ­ceerd in NRC HanĀ­delsĀ­blad. Het is op veel plaatĀ­sen een aangeĀ­naam weerzien met boeken die je lang geleden hebt gelezen of een prettige kennismaĀ­king met denkers waarvan je altijd al iets had willen weten of die je nog niet kende.

Veel van de behandelde teksten hebben de taal waarin we denken veranĀ­derd en verrijkt. AndrĆ© BĀ­reton lanceerde de surreĀ­aliteit; Freuds ‘onbehagen in de cultuur’ en aanverĀ­wante termen zijn niet meer weg te denken; E.J. DijkĀ­sterhuis’ ‘mechaĀ­niseĀ­ring van het wereldĀ­beeld’ is een begrip geworden, enzoĀ­voort. Helder en beknopt beschrijven de bijdragen het denken en het jargon van de grote twinĀ­tigste-eeuwse auĀ­teurs telkens aan de hand van dat ene supeĀ­rieure of inĀ­vloedrijke boek.

Een voorĀ­beeld hiervan is het artikel van Sjoerd de Jong over The structure of ScientiĀ­fic Revolutions van Thomas Kuhn: ‘Kuhn onderscheidt “normale wetenschap” en uitĀ­zonderlijĀ­ke, “revoluĀ­tionaire wetenĀ­schap”. Normale wetenĀ­schap bestaat uit puzzle solving, het ambachteĀ­lijk knutselen aan onopgeloste puzzels binnen een overheersenĀ­de theorie, oftewel een “paraĀ­digma” dat zo lang mogelijk in stand moet worden gehouden. Revolutionaire wetenĀ­schap luidt een nieuw paradigma in, en dus ook allerhande nieuwe puzzels. Kuhns favoriete voorbeeld is de copernicaanse revolutie, die afrekende met de aloude geocenĀ­trische kosmos. Zo’n omwenteĀ­ling, aldus Kuhn, verloopt niet via een rationele procedure, maar omdat een oud paradigma zoveel gaten is gaan vertonen dat het niet meer houdbaar is. Als de crisis van het oude paradigĀ­ma eenmaal voorbij is, knoopt de normale wetenĀ­schap de eindjes aan elkaar in “mopping up operations“. Pas dan worden de contouren van het nieuwe paradigma zichtbaar en blijken we ons in een “nieuwe wereld” te bevinden.’

Verderop vertelt De Jong over de rel die het boek in de filoĀ­sofie veroorzaakte. Kuhn verwerpt namelijk het popperiaanse idee dat de wetenĀ­schap de ultieme waarheid steeds dichĀ­ter naĀ­dert. Dat neemt niet iederĀ­een hem in dank af. De Jong noemt tevens een paar kriĀ­tiekpunten en enkele nuanĀ­ceĀ­ringen in Kuhns latere publicaĀ­ties. Kuhns populaĀ­riĀ­teit onder een breed publiek ‘van futuroĀ­loĀ­gen tot new-agegoeroes’ wordt ook verĀ­meld. De andere boeken in de bundel worden op soortgeĀ­lijke, heldere wijze beĀ­hanĀ­deld.

Er staan daarnaast korte anekdotes in de artikelen, bijvoorĀ­beeld over Karl PopĀ­per, die in 1943 een telegram naar zijn uitgever stuurde met de woorden ‘Vind vijanden beter’. Popper werd door die woorden bijna voor nazi-sympaĀ­thisant aangeĀ­zien. Het beĀ­richt draaide echter om de precieze formuĀ­lering van de titel The open SocieĀ­ty and its Enemies. De uitgever had voorĀ­gesteld het boek The open Society and its Opponents te noemen.
De oogst is een mooi naslagwerk waar je gereĀ­geld iets in op kunt zoeĀ­ken. Natuurlijk graven de artikelen niet al te diep, maar dat mag je in zo’n overĀ­zicĀ­htsĀ­werk ook niet verwachĀ­ten. De teksten zijn mooie inleidinĀ­gen en opfrisĀ­sers, niet alomvatĀ­tenĀ­de verĀ­handelinĀ­gen. Daardoor zijn de teksten niet alleen geĀ­schikt om in de studeerkamer te lezen, maar ook bij een scheĀ­merlamp op de bank.

De oogst is verder voorzien van een register en is overĀ­zichteĀ­lijk, chronologisch ingedeeld. Vooraf aan elk decennium is een tijdbalk afgedrukt met belangrijke historische gebeurĀ­tenissen en inteĀ­ressante weetjes (de vlucht van de gebroeders Wright en de verdubbeling van het gsm-gebruik).

Arnold Heumakers begint in de inleiding van het boek met een beeld uit de verfilming van Ray Bradbury’s roman Fahrenheit 451. In een bos, tussen de bomen, lopen mannen en vrouwen voor zich uit te prevelen. Zij repeteĀ­ren de boeken die ze uit het hoofd hebben geleerd. In de totalitaire staat van Fahrenheit 451 worden alle boeken verĀ­brand en alleen door ze uit het hoofd te leren, kunnen ze worden gered. Mocht het in werkeĀ­lijkĀ­heid ooit eens zover komen, dan weten we welke boeken uit de oogst van de twintigste eeuw uit het hoofd moeten worden geleerd, aldus Heumakers.

Het wachten, zo blijkt uit dit beeld in de inleiding, is op een even mooie uitgave over de oogst van wereldbeeldveranĀ­derenĀ­de literaĀ­tuur. Zonder 1984, Im Westen nichts Neues, Generation X en Fahrenheit 451 zou onze wereld ook niet deĀ­zelfde zijn.

@eind = De oogst; denkers die ons wereldbeeld veranderden, uitg. Prometheus/NRC HanĀ­delsblad, Amsterdam/Rotterdam 2000, 468 blz., Ā¦Ā 49,50/bef.920.