Onder conservatieven voltrok zich de afgelopen jaren wereldwijd een schisma. Sommigen radicaliseerden.
Bij het overlijden, vorig jaar, van de Engelse filosoof Roger Scruton, schreef Thierry Baudet in NRC Handelsblad over de man die hij als zijn leermeester beschouwde: ‘Alles wat hij schreef is (…) bedoeld om hetgeen dat verloren is zozeer te strelen dat het eventjes weer tot leven kan komen.’ Baudet typeerde Scruton als een romantische conservatief die ver van de afschuwelijke moderne stad op zijn herenboerderij een overzichtelijk leven leidt, op vossen jaagt en Chopin speelt.
Toen Baudet rond 2010 aan de weg begon te timmeren en door de media enthousiast werd verwelkomd als degene die het Nederlandse conservatisme nieuw leven in zou kunnen blazen, was dat ook het beeld dat hij wilde uitstralen. Een conservatief was volgens hem niet tegen vooruitgang, maar wel tegen revolutie, tegen het rücksichtslos vernietigen van wat organisch gegroeid was voor op de tekentafel bedachte alternatieven. De geschriften en mediaoptredens die volgden, stonden op gespannen voet met dit beeld. Journalisten Harm Ede Botje en Mischa Cohen laten in Mijn meningenzijn feiten zien hoe Baudet zich steeds meer liet gelden als rechts-radicale, ultranationalistische demagoog die graag flirtte met racistisch gedachtegoed, niet als een conservatief in de traditie van Burke of Tocqueville.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand.
Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Hoewel ze Baudets geschriften niet diepgravend analyseren, schetsen ze wel zijn intellectuele en karakterologische ontwikkeling via interviews met mensen die dicht om hem heen staan of stonden. Een rode lijn is dat hij vaak het gevoel heeft buitengesloten te worden. Vanaf zijn puberteit heeft hij sterk de behoefte aan een ‘thuis’, waar hij zich gezien weet en veilig voelt. Forum voor Democratie vervulde die rol, waarbij opviel dat hij de neiging heeft alle kritiek uit te bannen en zich te omringen met hondstrouwe volgelingen.
Het nationalisme als politieke kracht werd lange tijd onderschat
Je kunt Baudet typeren als een narcist, een intelligente maar sociaal gehandicapte figuur die de politiek gebruikt om zijn ego op te blazen, maar hij past ook in een internationale tendens: sinds de millenniumwisseling ontstond in conservatieve, zo men wil ‘rechtse’, kringen een kloof tussen degenen die nog altijd gehecht zijn aan de liberale democratie en een wereldorde van internationale verdragen en respect voor de mensenrechten, en radicalen die de bestaande verhoudingen willen opblazen. In De schemering van de democratie wordt dit schisma levendig beschreven door de Amerikaanse historicus Anne Applebaum, die dit in haar eigen vrienden- en kennissenkring meemaakte. In 1964 geboren in een welgestelde Republikeinse familie was ze in haar jeugd een fan van Margaret Thatcher en Ronald Reagan. Als studente smokkelde ze voor Roger Scruton nog geld naar dissidenten aan gene zijde van het IJzeren Gordijn. Na de val van het communisme schreef ze niet alleen uitstekende boeken over de Sovjet-Unie maar trouwde ze tevens met een conservatieve Poolse politicus.
Twintig jaar geleden hadden Applebaum en haar vrienden het fukuyamaanse idee dat ze aan de goede kant van de geschiedenis stonden en de hele wereld op het punt stond de zegeningen van de vrije markt en de liberale democratie te omhelzen. Maar tot haar ontsteltenis bleek een deel van degenen die ze voor geestverwanten hield achter autoritaire leiders als Orbàn, Poetin, de gebroeders Kaczyński en Trump aan te lopen en voorstander te zijn van ‘eigen volk eerst’, een hardvochtige anti-immigratiepolitiek en het uithollen van de representatieve democratie.
Uit haar boek blijkt dat ze aanvankelijk verrast werd door deze ontwikkeling, maar dat je achteraf moet constateren dat niet iedereen die tijdens de Koude Oorlog anticommunistisch was automatisch een wasechte democraat was, dat het nationalisme als politieke kracht lange tijd onderschat werd, en dat veel van Applebaums vroegere bondgenoten simpelweg eieren voor hun geld hebben gekozen. Toen het communisme was verslagen en een kleine elite van handige zakenlieden en politici zichzelf verrijkte, bleek het heel aantrekkelijk om de ontstane onvrede op nationalistische, xenofobe en autoritaire wijze te kanaliseren. De vrijemarkteconomie werd verwelkomd, maar de liberale democratie niet.
Applebaums analyse van het ontstaan van en de motieven voor deze stroming, waartoe ze ook Baudet rekent, is helder en overtuigend. Wel valt een tegenstrijdigheid op: Applebaum bewondert nog steeds het romantische conservatisme van Scruton, terwijl ze ook nog altijd sterk gelooft in de vrije markt. Maar juist die is funest geweest voor de idylle van het platteland, hechte gemeenschappen en organisch gegroeide instituties. Tussen dit traditionalisme en een open, liberale samenleving blijft eveneens een spanning bestaan in het denken van conservatieven als Applebaum, ook als ze zelf niet radicaliseerden.
Mijn meningen zijn feiten. De wording van Thierry Baudet Harm Ede Botje en Mischa Cohen | Atlas Contact | 375 blz. | € 22,99
De schemering van de democratie. Over de verlokkingen van een autoritair systeem Anne Applebaum | Ambo|Anthos | 224 blz. | € 20,99
Rob Hartmans
Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Ontvang elke woensdag een nieuwsbrief met het laatste filosofie nieuws, de beste artikelen van de week en af en toe een aanbieding.
Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Uw aanmelding is helaas niet gelukt. Probeer het later nog eens.
Op onze website plaatsen we verschillende soorten cookies. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken en het gebruik te kunnen meten. Daarnaast maakt onze website gebruik van cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zoals cookies waarmee we u persoonlijke en relevante informatie kunnen tonen gebaseerd op uw internetgedrag. En cookies zodat u feedback kan geven over uw gebruikerservaring, video’s kan bekijken en relevante aanbiedingen van Filosofie Magazine kan zien op andere websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Wij en een aantal geselecteerde bedrijven hebben toegang tot uw gegevens en gebruiken deze informatie voor de onderstaande doeleinden. Klik op een doel om uw voorkeuren aan te passen en om meer te weten te komen over wie er om uw toestemming vraagt en/of rechtmatig belang claimt om uw gegevens voor dat doel te verwerken. Houd er rekening mee dat wanneer alle doeleinden zijn geweigerd, dit een negatief effect op bepaalde functies van de website kan hebben.
Voor sommige doeleinden kunnen uw persoonsgegevens worden verwerkt op de juridische grond van rechtmatig belang.
Functionele cookies worden gebruikt om de site te doen werken. U kunt ze
daarom niet weigeren. Met deze cookies brengen we ook het algemene
gebruik van onze site in kaart met geanonimiseerde data.
Deze cookies kunnen via onze website worden ingesteld door onze advertentiepartners. Ze kunnen door deze bedrijven worden gebruikt om een profiel samen te stellen over uw interesses en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Deze cookies slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op een unieke identificatie van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies weigert, zult u minder gerichte advertenties zien.
Wanneer we content van Facebook, Instagram, Twitter of YouTube integreren in onze artikelen, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over
uw surfgedrag. Meer informatie vind u hierover in het privacy- en
cookiebeleid van deze bedrijven. Indien u deze cookies niet toelaat,
zullen we deze content niet tonen.