Home Liefde Zeven adviezen van Casanova voor een succesvol liefdesleven
Liefde

Zeven adviezen van Casanova voor een succesvol liefdesleven

Door Florentijn van Rootselaar op 19 juni 2009

Casanova liefde verleiding
beeld Kelly Galbraith/Wikimedia
06-2009 Filosofie Magazine Lees het magazine
Giacomo Girolamo Casanova wist zijn geliefden te blijven boeien. Zeven adviezen voor een succesvolle Valentijnsdag. Voor mannen én vrouwen.

1. Denk na!

Casanova mag berucht zijn omdat hij zich slechts liet leiden door genot. Toch is hij daarmee niet het bronstige dier waarmee hij zo vaak is vergeleken. Integendeel: de mens is volgens Casanova veel meer dan een dier. Want anders dan mensen, laten dieren zich slechts leiden door driften, drie om precies te zijn: geslachtsdrift, het verlangen naar eten en de instinctieve wil om vijanden te vernietigen. ‘Natuurlijk moeten die dingen wel prettig zijn om te doen, anders beginnen de dieren er niet aan.’

Maar echt prettig wordt die lust pas bij de mens, dankzij zijn geest. ‘Omdat hij met het vermogen begiftigd is te denken, ziet hij namelijk vooruit, zoekt hij het genot, schept de vereiste voorwaarden ervoor, en denkt erover na achteraf.’ Als we nadenken, worden de drie lustgevoelens die we delen met het dier, ‘genot, genot en nog eens genot.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Log in als abonnee Geen abonnee? Bekijk de abonnementen

2. Stel uit

Liefde is niet voor gulzigaards. Heb je honger, wacht dan even. ‘Wij vinden het niet erg honger te voelen’, constateert Casanova ‘omdat we daardoor meer genieten van lekkere gerechten.’ Voor de liefde geldt hetzelfde: ‘We stellen het erotisch genot uit om het nog intenser te maken.’ De ware liefdeskunstenaar ziet het uitstel niet als een belemmering. Want juist door het gebrek aan werkelijke vervulling, gaat de fantasie aan het werk. En er is, zoals Casanova wist, geen krachtiger en zoeter afrodisiacum dan de menselijke verbeelding.  

3. Het gaat om haar, niet om jou

Stel niet je eigen plezier centraal, maar dat van de ander. ‘Een man die van een vrouw houdt, kent geen groter genoegen dan het plezier dat hij haar geeft’, zo mijmert Casanova over Cristina, met wie hij – om te beginnen – een gondel deelt. ‘Zij had verteld dat ze nooit naar de komedie of schouwburg was geweest, en ik besloot haar meteen dit genoegen te doen.’ Is Casanova betreurenswaardig omdat hij zich zo opoffert voor Cristina, of voor al die andere minnaressen? Helemaal niet! Het is juist het plezier van zijn geliefden dat hem het grootse genoegen verschaft.

Meer lezen over de filosofie van de liefde? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief

Meld u aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang elke woensdag het laatste filosofie nieuws, de beste artikelen van de week en af en toe een aanbieding.
Ontvang wekelijks het laatste filosofienieuws, de beste artikelen en af en toe een aanbieding.

4. Maak jezelf aantrekkelijk

Ze moeten me maar nemen zoals ik ben – dat is iets wat Casanova nooit heeft gezegd. Hij wilde zich – daarentegen – aantrekkelijk maken voor de vrouwen. En daarom was hij een charmeur, een galante man, iemand die wist te betoveren, maar ook te luisteren. ‘Omdat ik wist dat het mijn bestemming was om het schone geslacht te behagen te behagen, heb ik er altijd naar gestreefd me aantrekkelijk te maken voor deze sekse.’  

5. Wek de interesse van haar vriendin

Casanova gaf zijn geliefden het gevoel dat ze vrij waren in hun liefde voor hem. Als je al te sterk je verlangen naar dat ‘stadse meisje’ tentoonspreidt, wist hij, loopt ze misschien wel weg. Als dat verlangen van haar maar niet wil komen, kan het averechts werken om aan te dringen. Wat wel kan helpen, zo blijkt uit Casanova’s werk, is de jaloezie opwekken van je doelwit. Zorg ervoor dat haar beste vriendin jou aantrekkelijk vindt! Want verlangen, zo wist Casanova, komt vaak tot stand door ‘mimetische begeerte’. Geliefd is degene die bij een ander geliefd is.  

6. Speel een spel

Casanova verblijft tijdens een van zijn reizen in hotel De Tweede Bijbel in de Amsterdamse Warmoesstraat. Hij verlaat zijn hotel om een bezoek aan Esther te brengen. Zij vermaakt zich, zo ziet Casanova, met een rekenkundig vraagstuk. Casanova besluit zijn kabbala-kunsten te tonen, en weet via ingewikkelde berekeningen allerlei geheimen – ook over de liefde – te openbaren. Liefde is een spel bij Casanova. Daardoor blijft de liefde licht, frivool en nooit beklemmend. De stadsmeisjes, plattelandsmeisjes en gravinnen vielen voor hem doordat hij ze mee wist te voeren met zijn spelletjes. Maar schakel op tijd over op een serieuzere toon: anders krijg je het verwijt dat de liefde alléén maar een spel is.

7. Wees nonchalant

Opvallend is het gemak waarmee Casanova verleidt. Zoals de ideale man sport bedrijft zonder buiten adem te zijn, op een feestje heel natuurlijk een anekdote vertelt, zo weet hij ook te verleiden en lief te hebben met een achteloze souplesse. In de liefde weet hij schijnbaar zonder moeite op het juiste moment het juiste verhaal te vertellen, en als het nodig is kan hij liegen zonder te blozen. Casanova heeft de typische houding van de Italiaanse hoveling, zoals die werd omschreven door intellectuele voorganger Baldassare Castiglione (1478-1529), auteur van Het boek van de hoveling. Het gaat allemaal om sprezzatura, zo leert hij: ‘een zekere nonchalance om alle kunstmatigheid te verbergen en om alles wat iemand doet of zegt eruit te laten zien of het zonder moeite gebeurt en bijna zonder erover na te denken.’  

Casanova als intellectueel
Giacomo Girolamo Casanova (1725-1798) staat bekend als vrouwenjager en versierder. Minder bekend is dat Casanova ook een intellectueel was. Naast zijn twaalfdelige Memoires. De geschiedenis van mijn leven, schreef de man uit Venetië meer dan twintig werken, waaronder toneelstukken en essays. Zijn roman Icosaméron wordt gezien als vroege sciencefiction. Ook vertaalde hij de Ilias in het Italiaans. Tijdens zijn reizen door Europa ontmoette hij vele intellectuelen, onder wie Jean-Jacques Rousseau, D’Alembert en Benjamin Franklin. Met een andere filosoof, Voltaire, hield de overtuigd katholiek Casanova een polemiek over de noodzaak van religie. Naar verluidt waren zijn laatste woorden: ‘Ik heb geleefd als een filosoof en sterf als een Christen’.