Log in

Wachtwoord vergeten?

Word lid Log in Contact

Filosofie.nl

FM nr. 4/2014

Uitloggen kan niet: Leven in de digitale maatschappij

Frank Mulder

‘De dominantie van data verandert onze wereld ingrijpend.’ Is dat een vloek of een zegen? Een debat over nieuwe informatietechnologie.

‘Information is the new oil’, zeggen ze. Informatie is de nieuwe olie, en dat geldt vooral voor marketeers. Hoe meer je weet over je klanten, hoe beter en persoonlijker je ze kunt aanspreken. En net als bij olie geldt: wie bij de bron zit, wordt schathemeltjerijk. Zoals Amazon, dat zo veel weet over ons koopgedrag dat het met steeds grotere nauwkeurigheid kan voorspellen wat het volgende boek is dat ik ga kopen. En het daarom vast met speciale korting op mijn scherm gaat aanprijzen, opdat de kassa blijft rinkelen.

Verder lezen?

In een tijd waarin autoriteit, waarheid en het publieke debat onder druk staan kan filosofie met heldere analyses richting geven. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar € 4,99 per maand. U krijgt daarmee toegang tot alle artikelen uit Filosofie Magazine en Wijsgerig Perspectief plus exclusieve achtergrondartikelen, interviews en portretten. Of bestel de losse editie na.

InloggenLid Worden