Home Moreel dilemma Moreel dilemma: mag je onze moraal opleggen aan andere tijden?
Moreel dilemma

Moreel dilemma: mag je onze moraal opleggen aan andere tijden?

Door Jeroen Hopster op 5 november 2024

historische helden Immanuel Kant standbeeld
beeld Bas van der Schot
FM11 Filosofie Magazine 11 echt nep fake Hans Schnitzler
11-2024 Filosofie Magazine Lees het magazine
Veel historische helden wisten zich niet te onttrekken aan de morele blinde vlekken van hun tijd. Kun je hen dat kwalijk nemen?

‘Het verleden is een vreemd land; ze doen dingen anders daar.’ De gevleugelde openingszin van L.P. Hartleys roman The Go-Between (1953) wordt vaak aangehaald ter verdediging van historische figuren wanneer die aan de morele schandpaal worden ­genageld. Neem Immanuel Kant (1724-1804), in wiens denken seksistische vooroordelen doordrongen. Bij hedendaagse studenten maakt de Pruisische filosoof daarmee geen beste beurt, maar hij was natuurlijk ook een kind van zijn tijd. Mag je figuren van toen de maat nemen met de kennis van nu?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Log in als abonnee Geen abonnee? Bekijk de abonnementen

Nee

Wanneer kun je iemand het aanhangen van een achterhaalde moraal verwijten? Als iemand er niet alleen verkeerde ­opvattingen op nahoudt, maar zich daar ook van bewust is. Een ­negentiende-eeuwse schoolmeester die zijn leerlingen af en toe een ferme tik uitdeelde, overtuigd van de opvoedkundige waarde daarvan, kun je dat niet verwijten. Zijn onwetendheid geldt als verontschuldigende factor. Normen van verwijtbaarheid zijn relatief ten opzichte van de tijd waarin iemand leeft, zo betoogt onder meer de Britse filosoof Miranda Fricker. Je kunt niet zeggen dat iemand beter had beter móéten weten als hij niet beter had kúnnen weten. Dat excuus gaat op voor veel historische figuren. Zij hadden de pech dat ze in een maatschappij leefden waarin de kennis ontbrak om hun morele zintuigen ten volle te ontwikkelen.

Ja

Waren de morele opvattingen van onze tijd een reële optie voor denkers in het verleden? Neem nog eens Kant, wiens seksistische opvattingen weliswaar de tijdgeest ademden, maar die ook vrienden had die er andere opvattingen op nahielden. Zo publiceerde zijn vriend Theodor Von Hippel een boek over de noodzaak van vrouwenemancipatie. Een andere kijk was dus mogelijk, ook in Kants kringen. Een tweede reden om juist bij Kant de morele lat hoog te leggen is dat hij een expert was op het gebied van de moraalfilosofie, en in die hoedanigheid veel aanzien genoot. Met grote invloed komt grote verantwoordelijkheid; dat geldt voor machtige politici, maar voor invloedrijke filosofen evenzeer. Juist als kenner van de praktische rede had Kant meer kritisch besef aan de dag moeten leggen.