Het is een misverstand dat het in de filosofieles om je eigen mening zou gaan. Het is wel de bedoeling dat leerlingen leren hun eigen opvattingen te formuleren, maar het gaat er bij filosofie vooral om die te onderzoeken en op te schorten. Alleen maar je mening spuien gebeurt de hele dag door al overal. Het radioprogramma Stand.nl is de kortste samenvatting van dit fenomeen: heel veel lukrake meningen achter elkaar, geen twijfel, nauwelijks argumenten.
Je oordeel even uitstellen is een stuk filosofischer. Wat zou het heerlijk zijn als iedereen die denkhouding zou innemen. Niet meteen erbovenop als een politicus iets de ether in heeft geslingerd. Even rustig afwachten tot je twee kanten van de zaak hebt gehoord tot je roept wie er gelijk heeft. Niet meegaan in geroddel, maar vragen: ‘Goh, hoe weet je dat eigenlijk?’ In noodsituaties is daar uiteraard geen tijd voor. Dan moet je snel oordelen om te kunnen handelen. Maar dat zijn uitzonderingen. Meestal is er genoeg tijd om na te denken en is het helemaal niet nodig om meteen je oordeel te vellen – laat staan te roepen of te delen op de socials.
