Log in

Wachtwoord vergeten?

Word lid Log in Contact

Filosofie.nl

Filosofie Magazine nr. 12/2021

Cognitiewetenschapper Jelle Zuidema vraagt zich af of muziek zich verspreidt als virus

Frank Meester
filosoof, publicist, muzikant

De wiskundige modellen die verspreiding van virussen beschrijven, kunnen ook op muziek worden toegepast, stelt onderzoek. Cognitiewetenschapper Jelle Zuidema vraagt zich af of muziek zich verspreidt van mens op mens als een virus, of via de radio.

'Het is niet zo gek om de vergelijking te maken tussen hoe ziektes zich verspreiden en hoe muziek dat doet. Honderdduizenden jaren ging muziek namelijk over van mens op mens, dus via sociale netwerken. Mensen zongen samen of drumden samen, en namen zo elkaars melodieën en ritmes over. Aanstekelijke liedjes hadden een grotere kans om rond te blijven gaan dan minder aanstekelijke. Er is een betrekkelijk korte periode geweest waarin het er anders aan toeging; toen speelden massamedia als radio en televisie een belangrijke rol. En nu zijn we eigenlijk gedeeltelijk weer terug bij de sociale netwerken. De onderzoekers hebben gebruikgemaakt van een dataset van MixRadio – een oud systeem voor Nokia-telefoons – waarin gegevens zitten over het muziekdownloadgedrag van een zeer grote groep mensen. Vervolgens hebben ze wiskundige epidemiologische modellen toegepast op deze dataset over het downloaden van muziek. Als die modellen inderdaad ook passen op de populariteit van liedjes, dan kan het misschien nieuwe inzichten geven over hoe muziek zich precies verspreidt en kun je in een vroeg stadium al voorspellingen doen over het vervolg ervan, zoals dat nu ook gebeurt bij virussen.’

Verder lezen?

In een tijd waarin autoriteit, waarheid en het publieke debat onder druk staan kan filosofie met heldere analyses richting geven. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar € 4,99 per maand. U krijgt daarmee toegang tot alle artikelen uit Filosofie Magazine en Wijsgerig Perspectief plus exclusieve achtergrondartikelen, interviews en portretten. Of bestel de losse editie na.

InloggenLid Worden