Home Het kwaad ‘Hannah Arendt heeft er niets van begrepen’
Het kwaad

‘Hannah Arendt heeft er niets van begrepen’

Door Marjolein Wegman op 2 december 2008

Adolf Eichmann banaliteit van het kwaad Ian Buruma kwaad in de schaduw van het kwaad
Adolf Eichmann tijdens zijn berechting in Jeruzalem in 1961. beeld Israel Government Press Office
Volgens Gabriel Bach, voormalig aanklager in het proces tegen Eichmann, heeft de Duits-joodse filosofe Hannah Arendt niets van Adolf Eichmann begrepen. ‘Hij was geen Schreibtischtäter.’

Dit artikel krijg je van ons cadeau

Wil je onbeperkt toegang tot de artikelen op Filosofie.nl? Je bent al abonnee vanaf €4,99 per maand. Sluit hier een abonnement af en je hebt direct toegang.

Was nazi-functionaris Adolf Eichmann, verantwoordelijk voor het transport van Joden naar vernietigingskampen, een fantasieloze bureaucraat zonder moreel besef, of de personificatie van het kwaad? De Duits-joodse filosofe Hannah Arendt was de eerste mening toegedaan; zij bezocht in 1961 het proces tegen Eichmann in Jeruzalem, en schreef daarover het boek Eichmann in Jeruzalem. De banaliteit van het kwaad.

De woede die dat boek opriep – met name bij Joodse intellectuelen – echoot na in de lezing die Gabriel Bach eind 2008 hield in Amsterdam, op uitnodiging van het Centrum voor Holocaust- en Genocidestudies. Volgens Bach, één van de aanklagers tijdens het Eichmannproces, was Arendt vooringenomen. ‘Ze zag in de rechtszaal enkel de dingen die ze wilde zien. Ze gebruikte alleen de documenten die haar filosofie ondersteunden.’ Bach maakte Eichmann tijdens het proces van dichtbij mee: ‘Hij was veel meer dan een Schreibtischtäter. Je voelde dat hij de volledige personificatie van het kwaad was.’

Even tussendoor …

Meer lezen over filosofie en het kwaad? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief:

Ontvang wekelijks de beste artikelen van Filosofie Magazine en af en toe een aanbieding.

Arendt stelde daarentegen: ‘Behalve een ongewone ijver om alles te doen wat bevorderlijk kon zijn voor zijn carrière bezat Eichmann in het geheel geen motieven.’ Volgens Arendt wordt totalitair geweld, als de Jodenvervolging, niet alleen gedreven door ideologisch radicalisme, maar juist door banaliteiten. Duizenden ijverige ambtenaren die hun taak uitvoeren op hun deelterrein.

De kritiek op Arendt is niets nieuws. Bij de uitkomst van haar boek in 1963 verweten critici haar dat ze geen aandacht besteedde aan de antisemitische kant van Eichmann. Bovendien kreeg zij veel kritiek op haar uitlatingen over de Joodse Raden. Die zouden volgens haar gewillig hebben meegewerkt aan de Jodendeportaties. Het proces tegen Eichmann zou volgens Arendt tevens door Israël gebruikt worden om de Joodse staat te rechtvaardigen.

Loginmenu afsluiten