Volgens Friedrich Nietzsche moeten we niet te lang stilstaan bij de geschiedenis. Immers, zo stelt hij, alleen zwakkeren ontlenen hun identiteit aan gebeurtenissen uit een ver verleden.
Maar Filosofie Magazine bestaat deze maand precies 25 jaar, en dat is een feestje waard. Een kwart eeuw geleden werd het tijdschrift geboren onder een hoogslaper in een kraakpand in Utrecht. Sindsdien groeide het blad uit tot het boegbeeld van de publieksfilosofie. Sterker nog, vooral door ‘FM’ ontstond de grote publieke aandacht voor filosofie, die daarvoor slechts een bescheiden bestaan leidde in bijgebouwen van universiteiten. De redactie lanceerde door de decennia heen onder meer de Nacht van de Filosofie, de Socratesbeker voor het beste publieksfilosofische boek, het digitale platform filosofie.nl, Waanzin Festival en – in samenwerking met UNESCO – Thinking Planet. Terugkijkend is het bijna ongelooflijk wat er met een kleine club altijd voor elkaar is gekregen, maar het aloude adagium van oud-hoofdredacteur en voormalig Denker des Vaderlands René Gude geldt nog steeds: ‘Het kan niet, maar we doen het toch’.
Bij een feestje horen natuurlijk ook cadeautjes. Zo mogen we van reisorganisatie Labrys, onze vaste partner voor de denkvakanties, een reischeque van 1000 euro weggeven. Maar we hebben nog veel meer cadeautjes. Meedoen? Volg ons op Facebook!
Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd, zegt Søren Kierkegaard. We staan stil bij het verleden, maar kijken naar de toekomst. We zitten middenin fundamentele veranderingen, door technologie maar ook door grote vraagstukken als milieu en globalisering. Dat vraagt om bezinning, en filosofie speelt daarin een cruciale rol – dus ook FM. Het evenement Design uw Verandering, speciaal voor organisaties, is daarvan een nieuwe stap.
Dit artikel is exclusief voor abonnees