In november vorig jaar was de Amerikaanse socioloog Richard Sennett in Nederland voor de ontvangst van de internationale Spinozalens. De dag na de uitreiking liep ik met hem en met journalist Elma Drayer door Rotterdam. Hoewel het gebied rondom het centraal station flink in de steigers staat, genoot Sennett van de eerste aanblik van de grote stad. Rotterdam is prachtig, vindt Sennett, vergelijkbaar met het oude New York. Sennett, die deels in Chicago en deels in Londen woont, houdt van de stad. Zo geconcentreerd samen leven met mensen die we níet kennen is van grote invloed op wie wij, moderne mensen, zijn. De stad is veel bepalender voor onze identiteit dan onze nationaliteit: ‘We are a Europe of cities far more than a Europe of states.’
Sennett kijkt als Amerikaan naar Europa. Twee eeuwen geleden ging de Franse politiek filosoof Alexis de Tocqueville op reis naar Amerika, om daar met Europese ogen de Amerikaanse samenleving te bestuderen. Hij wilde weten hoe de Amerikanen individuele vrijheid en gelijkheid met elkaar wisten te verenigen: ‘Ik erken dat ik in Amerika meer dan Amerika heb gezien; ik heb er een beeld gezocht van de democratie zelf, van haar neigingen, van haar karakter, van haar vooroordelen, van haar passies; ik heb haar willen leren kennen, al was het maar om althans te weten wat wij van haar moesten verwachten of vrezen.’ Binnenkort verschijnt de eerste volledige vertaling van zijn standaardwerk, Over de democratie in Amerika. Speciaal ter gelegenheid daarvan verschijnt, Tocqueville, het 1e deel in de Kopstukken-reeks. Als jaarabonnee kunt u zich op deze uitgave van Filosofie Magazine abonneren. Meer informatie hierover vindt u op pagina 32.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Voorwoord
Door Daan Roovers op 30 april 2014
Relevante berichten


Is dood zijn afwezig zijn?
Volgens Ira Pronk wordt in iedere rouwende een metafysicus wakker. Een shortread over de verbeelding van harde feiten.


Stéphane Symons: ‘Schoonheid moet je aan den lijve ondervinden’
Volgens cultuurfilosoof Stéphane Symons vat je schoonheid niet door haar te definiëren.


Kun je kwaad doen als je het goed bedoelt?
Ontnemen we de werkelijkheid niet haar ware gedaante zodra we het kwaad een gezicht geven, vraagt hoofdredacteur Coen Simon zich af.


Rob Wijnberg: ‘Waarheid is een weefsel’
Volgens filosoof Rob Wijnberg is waarheid zijn zeggingskracht nog lang niet verloren. Anders zouden we het ook niet over nepnieuws hebben.