Dit artikel is exclusief voor abonnees
Panta rei
De wereld evolueert naar een monopolisering van het geweld, zo schrijft u. U heeft het over de grote politieke macht van de Verenigde Staten. Gaan we naar een wereld geregeerd door de Amerikanen?
‘Het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat we nu al zo ver zijn dat we kunnen zeggen dat de kaarten zijn geschud en dat we op weg zijn naar een wereldregering die in Washington zetelt. Wat je tot dusver wel ziet, is dat politieke eenheden steeds groter zijn geworden. Natuurlijk was dat geen lineair proces. Er zijn steeds weer grote rijken ontstaan en in elkaar geklapt. Alles verandert. Degenen die rond de 2de of 3de eeuw in het Romeinse Rijk leefden, dachten wellicht ook dat hun bestel eeuwig zou bestaan. Dat was dus niet zo. Toch is er met de val van het West-Romeinse Rijk geen einde gekomen aan de sociale ontwikkeling in West-Europa. Het heeft lang geduurd, maar er zijn weer nieuwe samenlevingsvormen ontstaan en daar is de wereld zoals wij die nu kennen het resultaat van. Een Fins statisticus heeft nagegaan of de politieke eenheden wel degelijk steeds groter worden. Hij stelde de volgende hypothese voor: op elk willekeurig jaar van de wereldgeschiedenis neem ik aan dat de toen grootste politieke eenheid groter was dan de grootste van duizend jaar eerder en kleiner dan die van duizend jaar later. Hoe hij ook prikte, zijn hypothese bleek steeds op te gaan.’
‘Er zijn al zoveel dingen die over de hele wereld hetzelfde zijn. Neem nu de tijd. Als het hier tien over tien is, dan is het over de hele wereld tien over het uur. We hebben dus een tijdrooster dat over de hele wereld ligt en waar de meeste mensen ook naar leven. Dat die vierentwintigurige dag oorspronkelijk uit Irak komt, kan niemand meer iets schelen, behalve George Bush dan misschien.’
En een wereldregering? De Verenigde Staten lijken toch steeds sceptischer te staan tegenover de Verenigde Naties.
‘Dat doet er helemaal niet toe. De Volkenbond is ook ter ziele gegaan. Dat betekende niet dat de tendens in die richting ten einde kwam. Het kan dus best dat de VN ook een keer worden ontbonden, maar daarmee wordt de tendens naar steeds grotere politieke eenheden niet gebroken.’
Volgens sommigen gaat de evolutie heel gladjes vooruit. Anderen zeggen dan weer dat ze met schokken verloopt. Was 11 september zo’n schok?
‘Ik probeer altijd op een hoger plan van synthese te komen en denk dat die twee visies op evolutie wel degelijk met elkaar in overeenstemming te brengen zijn. Als je op ontwikkelingen inzoomt, zie je discontinuïteiten en als je uitzoomt zie je de grote lijnen. Ieder evolutieproces is een samengaan van schokken en gladde overgangen. Bekeken over de lijn van het menselijk bestaan zal 11 september geen breuk blijken. Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat het net zoals de Slag bij Thermopile een belangrijke gebeurtenis zal blijven, maar zij zal passen in een algemeen schema.’
Om het islamitisch etnocentrisme tegen te gaan grijpt u niet terug naar een verwestering van de islamitische landen, met individualisering als werkend begrip, maar u zegt dat we het etnocentrisme niet perse moeten bestrijden. U schrijft: ‘Probeer mensen ervan te doordringen dat, net zo goed als het eigen persoonlijke welzijn gebaat is bij het welzijn van de eigen groep, het welzijn van de eigen groep gebaat is bij het welzijn van veel grotere sociale eenheden, en uiteindelijk van de mensheid als geheel’. Dat vond ik een origineel inzicht.
‘Ja, ik ook, vooral als je het ziet in combinatie met de afkeer die veel moralisten hebben van het egocentrisme. Op het eerste zich lijkt de traditie van de moraal erop gericht het egocentrisme te bestrijden. Maar als je wat naderbij gaat kijken, zie je dat er wel degelijk op het egoïsme wordt ingespeeld: op een welbegrepen eigenbelang. Wil je een gelukkig leven op deze aarde, zo zegt de moraal, dan moet je je niet door je egoïstische impulsen laten leiden. Je wordt er zelf niet blij van door en bovendien krijg je zo de rekening gepresenteerd van anderen. Matig dus je egoïsme. Maar als je die boodschap goed leest, merk je dat ze gesteld is in termen van eigenbelang. Ze appelleert aan jouw egoïsme. In de grote godsdiensten is het net zo: wil je niet in de hel belanden, dan denk je beter ook aan een ander. Het klinkt als een verzet tegen het egoïsme, maar het doet een beroep op een hoger egoïsme: in de hemel komen. Ik heb die redenering toegepast op grotere verbanden. En in feite is dat al lang aan de gang. Diplomatieke onderhandelingen berusten daar ook op. Het is in het welbegrepen eigenbelang van een samenleving om verdragen af te sluiten met andere gemeenschappen en zich daar ook aan te houden.’
Stof waar honger uit ontstond. Over evolutie en sociale processen, door J. Goudsblom, uitg. Meulenhoff Amsterdam, 192 blz.