Home Geluk betekent gastvrij ontvangen worden

Geluk betekent gastvrij ontvangen worden

Door Cora Bruin op 04 januari 2000

01-2000 Filosofie magazine Lees het magazine

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat betekent humane selectie in Rietdijks land? Dit land zal worden bevolkt met uitsluitend lichamelijk volwaardige en geestelijk hoogstaande mensen. Het streven naar volwaardigheid en hoogstaandheid als de moraal om het geluk van de mensheid te optimaliseren. Huidige hoogstaande mensen hebben het optimistische vertrouwen dat zij, om dit land te bereiken, ‘het goede’ doen door volwaardigheid als criterium voor het bestaansrecht van mensen te hanteren. Mensen met een lichamelijke en/of geestelijke handicap zijn geen volwaardige, laat staan hoogstaande mensen. Zij bestaan, maar leveren geen bijdrage aan het uiteindelijke doel van het menslijk beschaving, het optimaliseren het geluk. Humane selectie doet dit wel. Mensen die dit niet begrijpen zijn in Rietdijks land niet geestelijk hoogstaand. Want als zij wel hoogstaand zouden zijn, zouden zij dit eenduidige antwoord op ethische keuzen wél begrijpen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wat betekent humane selectie in Welkomland? Dit land wordt bevolkt door mensen die ervaren welkom te zijn. Mensen met het optimistische vertrouwen dat zij ‘het goede’ doen door elkaar in lijden en geluk in alle verscheidenheid van genen, lichamen en geesten welkom te blijven heten. Gastvrij-zijn als de moraal om het geluk van de mensheid te optimaliseren. Het antwoord op de vraag wat moet ik doen om het lijden te verminderen en het geluk te vergroten ligt in Welkomland niet in het rationele geweld van de eugenetica, maar in de magie van de gastvrijheid. Abortus, levensbeëindiging, euthanasie en gentechnologie zijn hier geen technieken voor humane selectie maar, voor zover mogelijk, weloverwogen en vaak intens verdrietige beslissingen van mensen die in hun levenswil en gastvrijheid soms moeten ploeteren in het duistere grensgebied dat ligt tussen een diep respect voor het leven en een welkome dood. In de vraag naar het goede (humane) leven kan niemand de morele reikwijdte van nieuwe technologieën volledig overzien. Humane selectie leidt in Welkomland tot nieuwe keuzemogelijkheden en een nadenken over hoe het maatschappelijk landschap gastvrijheid kan blijven bieden aan mensen in al hun varianten van waardigheid.