Home Filosoferen met kinderen Denkhouding: oordeel zelf
Filosoferen met kinderen

Denkhouding: oordeel zelf

Door Eva-Anne Le Coultre op 10 februari 2025

Denkhouding
beeld Nick Groenewold
Filosofie Magazine 2 2025 waarom doen we ons met liefde pijn
02-2025 Filosofie Magazine Lees het magazine
Denken kan op veel manieren. Filosofiedocent Eva-Anne Le Coultre vraagt zich af welke houding echt iets oplevert. Dit keer: oordeel zelf.

Moreel oordelen kun je niet uitbesteden. Als je volwassen bent tenminste. In je kindertijd oordelen ouders of docenten, maar daarna moet je het zelf doen. Dat is moeilijk, want elke situatie is anders. Je kunt niet googelen wanneer je wel of niet mag liegen, of wie je wanneer moet helpen. In lastige situaties kijken mensen het liefst weg, of laten iemand anders beslissen. ‘De banaliteit van het kwaad’ noemt Hannah Arendt dat in haar verslag van het proces tegen oorlogsmisdadiger Eichmann, de gedachteloze nazi-­ambtenaar die ‘slechts’ bevelen uitvoerde.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Geen abonnee? Bekijk de abonnementen Log in als abonnee

In de filosofieles is het experiment van Milgram hier een ideale illustratie bij. Een proefpersoon wordt gevraagd om schokken toe te dienen aan iemand die hij niet ziet, maar wel hoort. De (zogenaamde) wetenschapper in witte jas vraagt de proefpersoon steeds zwaardere schokken toe te dienen. Bij elke schok hoort die de ander harder schreeuwen. De meeste proefpersonen gaan door tot een dodelijk hoog voltage, omdat de wetenschapper nu eenmaal zegt dat ze dat moeten doen.

Als je het leerlingen vraagt, zeggen ze dat zij nooit zo ver zouden gaan. Het is te hopen dat dat waar is. Schrijf deze woorden van Hannah Arendt dus maar netjes in je schrift (anders stuur ik je eruit!): ‘De wind van het denken manifesteert zich niet in kennis, maar in het vermogen om juist van verkeerd, mooi van lelijk te onderscheiden. En dat kan, op de zeldzame momenten dat het er werkelijk om gaat, inderdaad catastrofes voorkomen, minstens voor het zelf.’