Home Weekendlijstje: Schaamteloze filosofen

Weekendlijstje: Schaamteloze filosofen

Door Maaike Korpershoek op 14 juli 2016

Weekendlijstje: Schaamteloze filosofen

We moeten een voorbeeld nemen aan de hond, stelt Diogenes. Die is namelijk volledig vrij van schaamte. In dit weekendlijstje: drie filosofen die zich kenmerken door een grenzeloze schaamteloosheid.

1. Diogenes van Sinope 
Het verhaal wil dat Diogenes op een dag bezocht werd door Alexander de Grote, een groot bewonderaar van Diogenes, die hem vroeg of hij iets wenste. Hierop antwoordde Diogenes: ‘Dat je een stap opzij doet, je staat in mijn zon.’  Diogenes koesterde geen persoonlijke wrok tegen Alexander de Grote, hij erkende simpelweg geen enkele autoriteit. Diogenes was bijzonder schaamteloos: hij sliep in een ton en masturbeerde in het openbaar. Hij was een aanhanger van het cynisme. Het cynisme bepleit een leven waarin je slechts de natuur trouw bent: alle gewoontes, regels en gedragscodes moeten worden verworpen.  Het woord cynisme is gebaseerd op het Griekse woord voor ‘hond’.Diogenes meende dat wij een voorbeeld moesten nemen aan de schaamteloze hond, die nog niet door de samenleving verpest was.

2. Jean-Jacques Rousseau
De Zwitserse filosoof Rousseau ging zo ver in zijn verlangen naar authenticiteit en oprechtheid dat hij zich helemaal blootgaf, letterlijk en figuurlijk.Rousseau schaamde zich absoluut niet voor zijn exhibitionisme; hij vertelt er in geuren en kleuren over in het derde boek van zijn Bekentenissen. Potloodventen was niet Rousseaus enige schaamteloze actie: hij plaste ook in kookketels, stal eten en gereedschap, en dronk wijn van de familie waar hij huisleraar was. Ook de bron van deze verhalen is overigens Rousseau zelf.

3. Krates van Thebe
De misvormde Krates van Thebe  was gehuwd met de vrouwelijke cynische filosofe Hipparchia van Maroneia. Het verhaal gaat dat Krates Hipparchia vroeg met hem te trouwen door zich in het bijzijn van haar familie van zijn kleren te ontdoen en de volgende woorden te spreken: ‘Ziehier de bruidegom en ziehier zijn bezittingen. Baseer hierop je beslissing’. Dat Krates en Hipparchia als cynici door het leven gingen blijkt uit hun grote armoede, je mocht je als cynicus namelijk niet hechten aan bezittingen. Ook schijnt het dat het stel regelmatig in het openbaar de liefde bedreef, schaamte was immers iets waar het cynisme zich niet door liet belemmeren. 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.