Home Onderwijs Page 2
Onderwijs
26 artikelen

Onderwijs

Kun je leren leren?
Het moment dat je zijn liefde voelde voor de teksten, zijn vuur
Het moment dat je zijn liefde voelde voor de teksten, zijn vuur
Onderwijs
Voor leden

Het moment dat je zijn liefde voelde voor de teksten, zijn vuur

Hester IJsseling (52) is onderwijsfilosoof en lector aan de Thomas More Hogeschool. Beeld: Maarten Noordijk Eind jaren tachtig volgde ik college bij Cornelis Verhoeven aan de Universiteit van Amsterdam. Hij was mijn hoogleraar, ik was zijn student. Hij was altijd bezig iets te bestuderen en vaak… Read More

Lees meer
Onderwijs
Voor leden

Ten geleide: Filosoferen over onderwijs

Het is een cliché te zeggen dat het onderwijs – van lager tot hoger – permanent in beweging is. Of deze beweging ook een verbetering is, daarover lopen de meningen zeer uiteen. Denk bijvoorbeeld aan de vereniging Beter Onderwijs Nederland (BON), waarvan filosoof Ad Verbrugge een belangrijk boegbeeld is. Read More

Lees meer
Onderwijs
Voor leden

Bildung in het beroepsonderwijs

Jeroen Onstenk en Rob Bartelslaten zien hoe in het middelbaar beroepsonderwijs het oude begrip ‘Bildung’ een nieuwe invulling kan krijgen. Daarvoor zijn geïsoleerde vakken als maatschappijleer niet voldoende. Vakmanschap en modern burgerschap moeten gekoppeld worden, bepleiten zij.  Wat doe je als leraar als je wordt geconfronteerd met leerlingen die… Read More

Lees meer
De stelling: Marktdenken houdt de kwaliteit van het onderwijs hoog
De stelling: Marktdenken houdt de kwaliteit van het onderwijs hoog
Onderwijs
Voor leden

De stelling: Marktdenken houdt de kwaliteit van het onderwijs hoog

Paul van Tongeren Emeritus hoogleraar ethiekWat doet marktdenken met onze restaurants? De massa eet zich een obesitas in fastfoodketens, een kleine elite dineert in exquise restaurants en de groep ertussen zit in lawaaierige ruimtes aan te kleine tafeltjes te wachten op gerechten die meer naam dan substantie hebben. Wat… Read More

Lees meer
Het Moment: Hoe het onderwijs ons leren beperkt
Het Moment: Hoe het onderwijs ons leren beperkt
Onderwijs
Voor leden

Het Moment: Hoe het onderwijs ons leren beperkt

Fotografie: Merlijn Doomernik Janneke de Bijl studeerde filosofie, is stand-up comedian en tekstschrijver, en geeft les aan een theateropleiding. ‘Ik wilde als kind altijd juffrouw worden. Toen ik net had leren lezen, wilde ik juf van groep 3 worden. Per jaar schoof dat mee op. Ik… Read More

Lees meer
Onderwijs
Voor leden

Ten geleide: De publieke rol van de universiteit

De relatie tussen wetenschap en samenleving is de afgelopen vijf decennia geleidelijk veranderd. In de periode vlak na de Tweede Wereldoorlog genoten onderzoekers relatieve onafhankelijkheid. Ze konden hun eigen onderzoeksonderwerpen en praktijken ontwikkelen en maakten de resultaten daarvan toegankelijk voor de samenleving met behulp van publicaties en onderwijs. De wetenschappelijke… Read More

Lees meer
Onderwijs
Voor leden

De universiteit als win-winsituatie?

Een stille revolutie Universiteiten hebben tegenwoordig een missie. Die missie verwoorden zij in hun strategische plannen en hun jaarverslagen. Tot de missie van de universiteit waarvoor ik werk, de Rijksuniversiteit Groningen, behoort nadrukkelijk dat zij de publieke rol en relevantie van de wetenschap en van de wetenschappers die… Read More

Lees meer
School
School
Onderwijs
Voor leden

School

Toen ik na een kleine drie weken schoolvakantie weer begon met mijn vaste wekelijkse uurtje ‘tafels overhoren’ bij de kinderen van groep 4 en 5, viel het me op dat één van de jongens – die normaal gesproken niet altijd zin heeft in die ‘stomme rijtjes’ – ineens met sprongen… Read More

Lees meer
Klagen over onderwijs
Klagen over onderwijs
Onderwijs
Voor leden

Klagen over onderwijs

‘Het gebouw van de opvoeding is vermolmd’, stelde Nietzsche aan het eind van de negentiende eeuw somber. Het onderwijs was volgens hem veel te specialistisch en te gefragmenteerd. Te zeer gericht op feitjes en triviale kennis, terwijl echt belangrijke zaken niet aan de orde kwamen: ‘Het nadenken over moraal ontbreekt… Read More

Lees meer
Onderwijs
Voor leden

Cyberwijs

Het traditionele onderwijs moet op de schop. Leerlingen moeten een individuele studiekoers volgen en ouderen moeten zo rap mogelijk up-to-date raken met de informatie- en communicatietechnologie (ICT). Onderwijshervormer en filosoof Piet Buunk geeft in Cyberwijs een reeks scenario’s over hoe internet en ICT de toekomst zullen beïnvloeden, met name… Read More

Lees meer