De zomer ligt voor ons, en velen zullen de komende weken naar het buitenland reizen, op zoek naar… Ja, naar wat eigenlijk? Vakanties zijn voor velen allang veel meer dan even wat rust, een mooie omgeving of cultuur. De moderne reiziger zoekt ook een authentieke ervaring – even een simpeler leven, ontsnappen aan de druk van presteren en consumeren. Zoals filosoof Ruud Welten zegt, getuigt dit vaak van een tragische paradox. Immers, juist de authentieke ervaring is tegenwoordig vaak een product. Hij citeert een toeristenbrochure: ‘huur een auto en cruise door de prachtige omgeving van Salou en kom zo op plekjes waar de meeste toeristen niet komen’. Een toeristenbrochure waarin een reispakket wordt aangeboden om te ontsnappen aan toerisme – het past echt bij deze tijd.
Authenticiteit definiëren we vaak met de dagelijkse sores van ons afschudden, helemaal ergens anders zijn, en daardoor even tot jezelf komen. Maar misschien leggen we daardoor toch weer te veel druk op onszelf. We betalen veel geld om afstand te nemen van de dagelijkse routine, en dan moet het ook gebeuren. Dan moet dat bijzondere ikje zich tonen, dat anders blijft toegedekt door werk, zorg voor het gezin et cetera.
Natuurlijk kan een reis een mooie, zelfs transformerende ervaring zijn – kijk bijvoorbeeld naar de Japanreis die we aanbieden in november. Maar de kunst is denk ik precies om niet dat ene bijzondere moment te verwachten, maar de reis te ondergaan; onderhuids en onbewust op te nemen. Misschien gaat het daarbij niet om jezelf vinden, maar om jezelf juist even kwijt te raken. Ik heb veel zin om even mezelf kwijt te raken, maar ook veel zin om mezelf en mijn vrienden en collega’s over enkele weken weer terug te vinden. Ik wens u hele fijne vakantieweken.
Dit artikel is exclusief voor abonnees