Home Denker des Vaderlands Stop met het inlijven van het niet-menselijke in onze rechtsorde
Denker des Vaderlands

Stop met het inlijven van het niet-menselijke in onze rechtsorde

Door Marjan Slob op 12 november 2024

Marjan Slob Denker des Vaderlands
beeld Merlijn Doomernik
FM12 Filosofie Magazine 12 2024 Arnon Grunberg rituelen
12-2024 Filosofie Magazine Lees het magazine

Dit artikel krijg je van ons cadeau

Wil je onbeperkt toegang tot de artikelen op Filosofie.nl? Je bent al abonnee vanaf €4,99 per maand. Sluit hier een abonnement af en je hebt direct toegang.

Hoewel mijn hart uitgaat naar mensen die zich inzetten voor natuur en biodiversiteit, heeft mijn hoofd moeite met de juridische route, waarbij ze rivieren en bergen willen uitroepen tot rechtspersonen.

‘Het bestaansrecht van de Whanganui-rivier in Nieuw-Zeeland is juridisch al verankerd,’ juichen sommigen. ‘Dat moeten wij ook voor de Noordzee zien te bewerkstelligen!’ Alles wat helpt om de verwoesting van de natuur tegen te gaan is mooi meegenomen, maar filosofisch gezien ben ik niet gelukkig met dit vocabulaire.

‘Recht’ is een mensenwoord

‘Recht’ is een mensenwoord. We beschrijven er een praktijk mee van waarden die zijn neergeslagen in regels en wetten. Over de precieze verhouding tussen die regels en de onderliggende waarden bakkeleien we ondertussen aldoor – dat heet politiek.

De rechtsorde blijft vitaal doordat rechtspersonen onderling constant in gesprek gaan over die normen en waarden. Praten met de natuur is hooguit een metafoor; de natuur is onverschillig voor ons geklets. Hoe weten mensen die het op zich nemen om de stem van de platvis te vertegenwoordigen eigenlijk wat dat beest zou willen zeggen?

Even tussendoor… Meer lezen over mens, natuur en politiek? Schrijf je in voor de gratis nieuwsbrief:

Ontvang wekelijks het laatste filosofienieuws, de beste artikelen en af en toe een aanbieding.

Dwing wettelijk vooral streng af dat wij mensen fatsoenlijk omgaan met al wat leeft. Maar stop met het inlijven van het niet-menselijke in onze orde. Laat het andere vooral het andere blijven.