Nog niet zo heel lang geleden spoelde een golfje filosofische rustboeken over ons heen. Ze spoorden ons aan tot een langzamer leeftempo, zoals Stil de tijd (Joke Hermsen), Neem de tijd (Koen Haegens) en Stilte geste stem (René ten Bos). Wie leeft in tijden van een doordenderende 24-uurs economie heeft baat bij vertraging en verstilling.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand.
Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Ik ben het altijd enorm eens met dit soort boeken, maar vraag me vaak af waarom het toch lastig is (althans, voor mij) om ook echt langzamer te leven. Ik maak vaak lijstjes om zaken zo efficiënt mogelijk af te handelen: via die winkel, naar die en dan die, of nee toch niet, dat kan ik ook even online bestellen. Vandaag dit en dit doen. Met enige regelmaat lijd ik aan een zekere mate van hurry sickness, een westers fenomeen waarbij mensen voortdurend zich aan het haasten zijn zonder dat daar een echte reden voor is.
Onlangs las ik een boeiend boek over tijd en onze lichamelijke beleving daarvan, dat me eindelijk de verklaring gaf. En nog beter: het ontsloeg mij ten dele van mijn persoonlijke verantwoordelijkheid voor mijn gejaagdheid. In Geographies of Time (1997) deelt Robert Levine de wereld op in future-oriented, past-oriented en now-oriented societies. Hoewel er individuele verschillen zijn, is de kans groot dat als je in Nederland woonachtig bent je vaker op de klok kijkt en gejaagd door het verkeer raast en niet van wachten houdt. In de toekomstgerichte samenlevingen, waar de economie vaak voorspoedig is en ‘tijd is geld’ een belangrijke metafoor, ligt het bewegingstempo stukken hoger dan in de ‘past-oriented’ societies. We lopen letterlijk sneller dan in andere plekken op de wereld (dat heeft Levine ook echt gemeten) omdat we denken in termen van wat er nog moet gebeuren. De meesten van ons hebben vast wel een ervaring elders op deze aardbol in een past-oriented cultuur (India, Zuid Amerika) waarbij we op ons horloge keken en ons afvroegen waar de ander toch bleef. In Turkije, waar ik vrij veel ben geweest, keek ik zelf altijd op van het standaard antwoord aan de telefoon op de vraag ‘wat doe je?’: ‘Wij zitten’. Zitten? Zitten als activiteit?
De vele mensen die op dit moment iets aan yoga of mindfulness doen – ondergetekende ook – streven ernaar om meer in een now-oriented zone terecht te komen. Op je matje, even bevrijd van stress en druk, verlang je naar die warme golf van uitgestrekte tijd, de plek waar het stil is (nirvana). Levine schrijft dat je ook op een belachelijk lange vakantie kunt gaan als je wilt onthaasten, het liefst naar een past-oriented cultuur. Ik ben het ook daar enorm mee eens, maar ik heb er helaas geen tijd voor.
Stine Jensen
filosoof, programmamaker
Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Ontvang elke woensdag een nieuwsbrief met het laatste filosofie nieuws, de beste artikelen van de week en af en toe een aanbieding.
Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Uw aanmelding is helaas niet gelukt. Probeer het later nog eens.
Op onze website plaatsen we verschillende soorten cookies. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken en het gebruik te kunnen meten. Daarnaast maakt onze website gebruik van cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zoals cookies waarmee we u persoonlijke en relevante informatie kunnen tonen gebaseerd op uw internetgedrag. En cookies zodat u feedback kan geven over uw gebruikerservaring, video’s kan bekijken en relevante aanbiedingen van Filosofie Magazine kan zien op andere websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Wij en een aantal geselecteerde bedrijven hebben toegang tot uw gegevens en gebruiken deze informatie voor de onderstaande doeleinden. Klik op een doel om uw voorkeuren aan te passen en om meer te weten te komen over wie er om uw toestemming vraagt en/of rechtmatig belang claimt om uw gegevens voor dat doel te verwerken. Houd er rekening mee dat wanneer alle doeleinden zijn geweigerd, dit een negatief effect op bepaalde functies van de website kan hebben.
Voor sommige doeleinden kunnen uw persoonsgegevens worden verwerkt op de juridische grond van rechtmatig belang.
Functionele cookies worden gebruikt om de site te doen werken. U kunt ze
daarom niet weigeren. Met deze cookies brengen we ook het algemene
gebruik van onze site in kaart met geanonimiseerde data.
Deze cookies kunnen via onze website worden ingesteld door onze advertentiepartners. Ze kunnen door deze bedrijven worden gebruikt om een profiel samen te stellen over uw interesses en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Deze cookies slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op een unieke identificatie van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies weigert, zult u minder gerichte advertenties zien.
Wanneer we content van Facebook, Instagram, Twitter of YouTube integreren in onze artikelen, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over
uw surfgedrag. Meer informatie vind u hierover in het privacy- en
cookiebeleid van deze bedrijven. Indien u deze cookies niet toelaat,
zullen we deze content niet tonen.