Ons panel, bestaande uit Simone van Saarloos, Eric Schliesser en Ingrid Robeyns reageert iedere maand op een actuele stelling.
Simone van Saarloos
Schrijver, columnist
Eén ding is zeker: beleidsdoelstellingen zijn veiliger zonder filosofie.In 2011 demonstreerden kunstenaars en creatieven tegen de bezuinigingsplannen van Halbe Zijlstra. Subsidies werden afgeschaft en kleine theaters werden opgeheven. Maar vorige maand vroeg de VVD aan de critici uit de kunstsector om excuses aan te bieden. Onderzoek wees namelijk uit dat het goed ging met de kunsten.
Waarschijnlijk zijn de VVD-cijfers weinig representatief (‘straattoneel’ wordt als ‘bezoek aan theater’ gedocumenteerd), maar wat interessant is: slechte intenties (bezuinigen zonder visie) hebben niet altijd een kwalijke uitkomst. Dat de bachelor wijsbegeerte op universiteiten dreigt te worden wegbezuinigd is heel erg, maar wanneer alle traditionele vrijplaatsen – plekken waar gedacht, gespeeld en onderzocht wordt zonder dat het directe nut daarvan te bewijzen is – worden uitgeroeid, zullen er nieuwe plaatsen ontstaan. Een Mexicaans gezegde luidt: ‘Ze probeerden ons te begraven, maar vergaten dat we zaden waren.’ Zo zal het ook de filosofie vergaan.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand.
Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Gegeven dat filosofie, zoals bijna de hele filosofische traditie vanaf Plato expliciet meent, het algemene nut kan dienen, kan men beleid hierop inrichten. Of beleidsmakers, die geen filosofen-koningen zijn, noch door filosofie geleid worden, de juiste beleidsdoelstellingen hiervoor kunnen formuleren is ernstig te betwijfelen. Omdat wat niet haalbaar is niet hoeft, mogen ware filosofen zich verre houden van opgelegde beleidsdoelstellingen.Scherpzinnige, universitair-filosofisch opgeleiden kunnen behoefte aan onderdak en voedsel hebben en zich ervoor lenen beleidsdoelstellingen te onderzoeken en uit te voeren (ik noem hen ‘beleidsfilosofen’). Met als onvermijdelijk risico dat er geen ware filosofen op de universiteit meer te vinden zullen zijn. Dan zal filosofie – niet voor de eerste keer – een onderkomen elders moeten zoeken. Misschien is dat al gaande. Het is een open, empirische vraag wat dit met de maatschappij doet. Het is wel spijtig dat de ontvankelijke student voor filosofie verpest wordt door de beleidsfilosoof.
Ingrid Robeyns
Hoogleraar Utrecht
Een van de doelen van de filosofie is het bijdragen aan een kritische reflectie op mens en samenleving. Zo’n kritische reflectie kan ook een beleidsdoel zijn, waardoor bijvoorbeeld de overheid besluit dat alle scholieren en studenten filosofie-onderwijs moeten kunnen volgen.
De overheid kan ook erkennen dat filosofie een wezenlijke bijdrage levert aan zingeving, en burgers kan helpen om hun visie te geven op ‘het goede leven’. In een beleidsvisie waar immateriële dimensies van de kwaliteit van leven centraal staan, kan de filosofie dus zeer nuttig zijn. Het nut van de filosofie kan dus wel degelijk in beleidsdoeleinden gevangen worden.Het probleem is echter dat de overheid al haar doelen wil kunnen meten, en dat is met het nut dat de filosofie oplevert slechts zeer beperkt mogelijk. De filosofie wordt benadeeld door de obsessie met meten en afvinken, net als door de sterk economistische oriëntatie van het overheidsbeleid.
Simone van Saarloos, Eric Schliesser, Ingrid Robeyns
Simone van Saarloos
filosoof, publicist
Eric Schliesser
Ingrid Robeyns
Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Ontvang elke woensdag een nieuwsbrief met het laatste filosofie nieuws, de beste artikelen van de week en af en toe een aanbieding.
Meld u aan voor onze nieuwsbrief
Uw aanmelding is helaas niet gelukt. Probeer het later nog eens.
Op onze website plaatsen we verschillende soorten cookies. Functionele en analytische cookies plaatsen we altijd. Deze zijn noodzakelijk om de website goed te laten werken en het gebruik te kunnen meten. Daarnaast maakt onze website gebruik van cookies die niet noodzakelijk zijn, maar wel nuttig. Zoals cookies waarmee we u persoonlijke en relevante informatie kunnen tonen gebaseerd op uw internetgedrag. En cookies zodat u feedback kan geven over uw gebruikerservaring, video’s kan bekijken en relevante aanbiedingen van Filosofie Magazine kan zien op andere websites. Door op ‘Akkoord’ te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
Wij en een aantal geselecteerde bedrijven hebben toegang tot uw gegevens en gebruiken deze informatie voor de onderstaande doeleinden. Klik op een doel om uw voorkeuren aan te passen en om meer te weten te komen over wie er om uw toestemming vraagt en/of rechtmatig belang claimt om uw gegevens voor dat doel te verwerken. Houd er rekening mee dat wanneer alle doeleinden zijn geweigerd, dit een negatief effect op bepaalde functies van de website kan hebben.
Voor sommige doeleinden kunnen uw persoonsgegevens worden verwerkt op de juridische grond van rechtmatig belang.
Functionele cookies worden gebruikt om de site te doen werken. U kunt ze
daarom niet weigeren. Met deze cookies brengen we ook het algemene
gebruik van onze site in kaart met geanonimiseerde data.
Deze cookies kunnen via onze website worden ingesteld door onze advertentiepartners. Ze kunnen door deze bedrijven worden gebruikt om een profiel samen te stellen over uw interesses en u relevante advertenties op andere sites te tonen. Deze cookies slaan geen directe persoonlijke informatie op, maar zijn gebaseerd op een unieke identificatie van uw browser en internetapparaat. Als u deze cookies weigert, zult u minder gerichte advertenties zien.
Wanneer we content van Facebook, Instagram, Twitter of YouTube integreren in onze artikelen, plaatsen deze partijen cookies om meer te weten te komen over
uw surfgedrag. Meer informatie vind u hierover in het privacy- en
cookiebeleid van deze bedrijven. Indien u deze cookies niet toelaat,
zullen we deze content niet tonen.