Log in

Wachtwoord vergeten?

Word lid Log in Contact

Filosofie.nl

Filosofie Magazine nr. 6/2021 [favorite_button]

Onderwijs moet ruimte laten voor verwondering

Hester IJsseling en Joop Berding

Het instrumentele denken dat het onderwijs domineert, vermorzelt kinderen en leraren. De filosofie van Cornelis Verhoeven, die deze maand twintig jaar geleden overleed, helpt om weerstand te bieden.

Beeld Jean Counet

Yunuscan is een opgewekt, lief joch met een pientere blik in zijn ogen. Hij is een van de kinderen uit de veelbesproken serie Klassen die omroep Human vorig jaar uitzond. Daarin wordt een aantal kinderen en hun leraren in Amsterdam-Noord gevolgd. Als Yunuscan een woord niet kent, zoekt hij het op of vraagt het zijn juf. Op een avond is de familie naar een bruiloft, maar hij blijft thuis om te oefenen met de taal die thuis zelden wordt gesproken. Wat er ook ter sprake komt in de lessen, als een spons zuigt hij alles op, stralend van interesse. Zijn juf ziet wel dat hij iets in zijn mars heeft. Na een lesjesdag op de middelbare school danst hij met gespreide armen de school uit, de wereld in. Zijn moeder geniet van zijn enthousiasme.

Verder lezen?

In een tijd waarin autoriteit, waarheid en het publieke debat onder druk staan kan filosofie met heldere analyses richting geven. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar € 4,99 per maand. U krijgt daarmee toegang tot alle artikelen uit Filosofie Magazine en Wijsgerig Perspectief plus exclusieve achtergrondartikelen, interviews en portretten. Of bestel de losse editie na.

InloggenLid Worden