Home Niet-westerse filosofie Nembutsu (recitatie) #10
Niet-westerse filosofie

Nembutsu (recitatie) #10

Door Michel Dijkstra, Simone Bassie, Michel Dijkstra en Simone Bassie op 23 mei 2014

Nembutsu (recitatie) #10
07-2013 Filosofie magazine Lees het magazine

Shinran (1173-1262)
Het aanroepen van Amida Boeddha
 
Wat is het?
Een methode om na de dood het hoogste geluk te bereiken.
 
Hoe kun je het beoefenen?
Door je helemaal over te geven aan de genade van Amida.
 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

Namo Amida butsu! – letterlijk: ‘Ik vertrouw op Amida Boeddha!’ – is het motto van Shinrans filosofie. Deze middeleeuwse monnik staat bekend als de stichter van de Zuivere Landschool, een van de belangrijkste boeddhistische stromingen uit Japan. Hoewel het boeddhisme geen godsbeeld kent, staat in deze richting juist een boeddha centraal die in een soort hemel leeft: Amida of ‘de boeddha van het Grenzeloze Licht’. Volgens Shinran bereikt de mens het ultieme geluk als hij zich overgeeft aan Amida’s genade. Op die manier lijkt de boeddhistische filosoof op sommige van zijn westerse collega’s uit de Middeleeuwen. Thomas van Aquino benadrukte eveneens dat de mens voor zijn zaligheid na de dood afhankelijk is van een hogere macht, in dit geval God.
 
Mensbeeld
Shinran leefde in een duisterde periode uit de Japanse geschiedenis, vol oorlogsdreiging en natuurrampen. Veel boeddhisten geloofden bovendien dat de mensheid moreel zo diep gezonken was dat zij de leer van Boeddha niet meer kon begrijpen. Hierdoor was het voor de mens onmogelijk om op eigen kracht het hoogste geluk of de verlichting te bereiken. Shinran beschouwt meditatie dan ook als een zinloze praktijk. Het beste wat de mens kan doen is vertrouwen op de reddende kracht van Amida. Dit werd door de beoefenaar in praktijk gebracht door zijn naam zo veel mogelijk te reciteren. Volgens de traditie deden sommige volgelingen van de filosoof deze oefening wel duizend keer per dag!
 
Denken over verlossing
Degene die met hart en ziel het ‘Namo Amida butsu’ opzegt, wordt volgens Shinran na zijn dood in het Zuivere Land geboren. Dit is een paradijselijk oord waar Amida de scepter zwaait en iedereen helpt verlichting te bereiken. Dankzij dit hoopvolle verhaal werd het Zuivere Landboeddhisme zeer populair. Tegenwoordig beschouwt 20 procent van de Japanse bevolking zich als aanhanger van Shinrans leer.