Log in

Wachtwoord vergeten?

Word lid Log in Contact

Filosofie.nl

Filosofie Magazine nr. 12/2021

Moreel dilemma: moeten grote bedrijven activistisch zijn?

Jeroen Hopster
Journalist, essayist en docent

LGBTQ-tompoezen bij de HEMA, Black Lives Matters-activisten in Nike-reclames. Grote bedrijven nemen steeds vaker een ideologisch standpunt in. Is dat wenselijk? Beeld Bas van der Schot Toen quarterback Colin Kaepernick enkele jaren geleden knielde tijdens het Amerikaanse volkslied als protest tegen racisme, lijfde Nike hem snel daarna in voor de nieuwe ‘Just Do It’-campagne. Het legde het bedrijf geen windeieren. Ook andere bedrijven bekennen steeds vaker politieke kleur, al dan niet onder publieke druk. ‘Stakeholder-kapitalisme’ noemen voorstanders het: een systeem waarin bedrijven niet alleen hun aandeelhouders bedienen, maar ook een veel grotere cirkel van belanghebbenden – werknemers, klanten, de overkoepelende

Verder lezen?

In een tijd waarin autoriteit, waarheid en het publieke debat onder druk staan kan filosofie met heldere analyses richting geven. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar € 4,99 per maand. U krijgt daarmee toegang tot alle artikelen uit Filosofie Magazine en Wijsgerig Perspectief plus exclusieve achtergrondartikelen, interviews en portretten. Of bestel de losse editie na.

InloggenLid Worden