Het zal nog lang duren, maar er komt een tijd – en hopelijk sneller dan we ons kunnen voorstellen – dat de visie van Wim Rietdijk door velen niet alleen als een humane (of humanistische) visie zal erkend worden, maar dat ze ook binnen het Christendom aanvaard wordt als conform de opdracht van de blijde boodschap van het evangelie om het geluk van de mensheid te bevorderen. De kernboodschap van het evangelie: ‘Heb je naasten lief als jezelf’, bevat de opdracht om alle kwaad in de wereld te bestrijden en het lijden van de medemens te helpen verzachten. Jezus Christus deed dit met zijn ‘magische’ geneeskracht, genas zieken en lijdenden aan alle mogelijke kwalen. Hij vroeg ook niet eerst om toestemming aan het Joodse leergezag, noch aan de bezettende macht van de Romeinen. Hij deed wat binnen zijn eigen macht was.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Als wij in deze tijd beschikken over verregaande biotechnische middelen om het lijden te verminderen en het geluk van de totale mensheid te bevorderen, dan hebben wij de plicht deze te gebruiken. Dat mag nooit onder dwang en tegen de principes van individuen aan iedereen worden opgelegd. Maar zolang conservatieve kerkgenootschappen op grond van geselecteerde bijbelteksten hun vastgeroeste vooroordelen niet opgeven, mag je verwachten dat de discussie hierover nog lang zal duren en dat die discussie ook vruchteloos zal zijn. Vruchtbare ideeën echter zijn niet te stoppen, zie de ideeën van Christus zelf. Ze overleven de instituties die de ideeën misvormd en misbruikt hebben om hun macht te behouden over de mens. Zij zijn juist de vijanden geweest van het menselijk geluk en welzijn.
Rietdijk en zijn medestanders hebben de boodschap van het evangelie beter begrepen dan al die Christenen die Mengele en de zijnen (ook Christenen) niet gewantrouwd hebben. Ook nu nog wil het concern Bayer niet toegeven dat zij miljoenen aan het duivelse werk van Mengele verdiend hebben. Twintig eeuwen Christendom hebben de mensheid een en ander geleerd. Hopelijk heeft het de mensheid alert genoeg gemaakt om de ideeën van Rietdijk e.a. kritisch te blijven volgen. Ik suggereer hiermee allerminst dat Rietdijks opvattingen ook iets van doen zouden hebben met Nazi- praktijken, maar de angsten en verwijten uit de hoeken van zijn tegenstanders zullen ongetwijfeld een antinazistisch kleurtje hebben en dat werkt uitstekend, maar is tevens vervalsend en dodelijk voor elke discussie.
Vooralsnog lijkt mij er geen reden toe om aan de integriteit van Rietdijk te twijfelen. Zijn openheid staat er voldoende borg voor.