In Londen kun je advertentieruimte huren op het voorhoofd van studenten. Voor 4,20 pond per uur zijn zij bereid om (door middel van een tijdelijke tatoeage) met uw bedrijfslogo op hun voorhoofd te lopen. Het voorhoofd is, volgens een van de deelnemende bedrijven, ‘een extensie van het reclamebord, alleen iets organischer’. Het is een van de talloze, vaak hilarische voorbeelden die Harvard-hoogleraar Michael J. Sandel aanhaalt in zijn nieuwste boek Niet alles is te koop. Een bedrijf dat tegen betaling namens jouw excuses aanbiedt (‘we say sorry for you!’), zwervers die uren in de rij staan om kaartjes te kopen voor hippe en drukbezette New Yorkers… Een van de meest ondermijnende effecten van een wereld waarin alles te koop is, is de ‘skyboxificatie’, zoals Michael Sandel noemt: de steeds groter wordende kloof tussen arm en rijk. ‘We leven, werken, winkelen en spelen op verschillende plaatsen. Onze kinderen gaan naar verschillende scholen.’ En dat tast uiteindelijk onze democratie aan.
De term skyboxificatie is een kernachtig, welomschreven concept, dat beslist in aanmerking komt om in de toekomst opgenomen te worden in een vervolg op de special ‘20 beste ideeën van de filosofie’, die Filosofie Magazine deze zomer presenteert. De redactie selecteerde de meest krachtige concepten en begrippen uit de traditie, zodat u zich deze zomer niet hoeft te vervelen, en bijzonder licht bepakt op reis kunt gaan. Een (extra dik) nummer van Filosofie Magazine volstaat voor wekenlange ‘vakantieproductiviteit’.
Toen Michael J. Sandel een paar weken geleden in Nederland was, had ik het geluk om een van zijn wereldberoemde, interactieve colleges bij te wonen. Sandel introduceert diverse casussen en laat het publiek onder zijn leiding zelf argumenteren. Zeer inspirerend. Jonge, aanstormende filosofen die denken dat zij ook heel welsprekend, meeslepend en retorisch zeer begaafd zijn, kunnen zich aanmelden bij de eerste echte filosofische talentenjacht So You Think?! – en daarmee spreektijd winnen op Lowlands! Meer info zie: www.brandstof.eu
Dit artikel is exclusief voor abonnees