Home Taboe Waarom is vreemdgaan taboe?
Taboe

Waarom is vreemdgaan taboe?

Door Robin Atia op 30 december 2024

taboe vreemdgaan
Filosofie Magazine FM1 2025 zit schoonheid van binnen buitenkant
01-2025 Filosofie Magazine Lees het magazine
Vaak zien we vreemdgaan als iets slechts, maar het is ook een uiting van onze vrijheidsdrang, zegt filosoof Jan Drost.

Jan Drost: ‘Liefde maakt je ontzettend kwetsbaar en is tegelijkertijd een bron van kracht en veiligheid die je niet wil kwijtraken. Elke relatie heeft daarom afspraken en beloftes nodig die de liefde beschermen. Vreemdgaan is het verbreken van een belofte, wat de relatie bedreigt. Het is begrijpelijk dat dit taboe is, want je kan er iemand vreselijk pijn mee doen.

Toch denk ik dat vreemdgaan onuitroeibaar is. De toekomst is nu eenmaal onzeker, en onze relaties zijn dat ook, hoezeer je ze ook probeert te beschermen. Je zou kunnen denken dat een niet-monogame relatiestructuur het probleem van vreemdgaan oplost. Maar ook in een polyamoureuze of open relatie maak je afspraken, waar iemand zich niet aan zou kunnen houden. Je kunt nooit de hoofdprijs van mooie liefde ervaren zonder het pijnlijke risico te lopen dat je verlaten of zelf bedrieger wordt.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.
Geen abonnee? Bekijk de abonnementen Log in als abonnee

Vaak zien we vreemdgaan alleen als iets slechts, maar het is ook een uiting van onze vrijheidsdrang. Literatuur zoekt die spanning vaak op. Denk aan de roman Effi Briest van Theodor Fontane. Effi heeft een vreselijk, eenzaam huwelijk. Je snapt dat ze ergens aandacht en aanraking zoekt. Is dat moreel juist? Het is in elk geval heel begrijpelijk.

Fontane zet ook de veroordeling uit de omgeving knap neer: uiteindelijk is dat waar Effi kapot aan gaat. Het taboe-bevestigende gedrag van anderen kan heel wreed uitpakken. Veel stellen blijven na het vreemdgaan immers bij elkaar. De veroordeling van buitenaf maakt de kwetsbaarheid en de schaamte alleen maar groter. Dat het taboe op vreemdgaan bestaat is begrijpelijk en functioneel, maar niet als het ervoor zorgt dat mensen elkaar niet mogen vergeven.’

Jan Drost (1975) is filosoof. Hij publiceerde onder meer in NRC, Trouw en de Volkskrant en schreef o.a. de boeken Als de liefde voorbij is (2017) en Het romantisch misverstand (2011).