Theatergroep De Warme Winkel verdiepte zich in een zestiende-eeuwse componist die zijn vrouw en haar minnaar vermoordde. Theatermaker Ward Weemhoff over onderzoek en veeleisendheid.
Tekst loopt door onder afbeelding
Fotografie: Wouter de Wit
Wat kan ik weten?
‘Ik hou enorm van specialisten, van die bezielde figuren die niets anders doen dan 100.000 uur pianospelen of een bepaalde lichaamscel onderzoeken. Als theatermaker ben je meer omnivoor, op alle vlakken bezig. De Warme Winkel staat weliswaar bekend om haar intellectueel toneel, maar dat komt vermoedelijk doordat we minder psychologisch werken dan veel theatermakers. Wij zijn simpelweg bovenmatig geïnteresseerde figuren die ons publiek deelgenoot maken van een zoektocht. Daar komen boeken aan te pas, maar we leren ook dansen als dat moet, of zingen, zoals nu met het Nederlands Kamerkoor voor onze nieuwe voorstelling over de zestiende-eeuwse componist Carlo Gesualdo. We kiezen juist vaak onderwerpen op het gebied waarvan wij leken zijn, zoals nu dus zestiende-eeuwse muziek. En daar duiken we dan een tijdlang met z’n allen helemaal in om er iets over te weten te komen, om het ons eigen te maken. Dat vatten we zo breed mogelijk op. We interviewen bijvoorbeeld ook de leden van het Nederlands Kamerkoor. Gesualdo was een gewelddadig figuur, hij vermoordde zijn vrouw en haar minnaar. Bevatten de persoonlijke verhalen van de koorleden misschien ook geweld? Tegelijkertijd onderzoeken we hoe we die zoektocht in een voorstelling kunnen omzetten. Hoe kunnen we dat geweld laten zien? Wellicht kunnen we auditief geweld gebruiken? Het geluid van een kettingzaag?
Dit artikel is exclusief voor abonnees