Home Onderwijs School
Onderwijs

School

Door Daan Roovers op 28 mei 2014

Cover van 06-2014
06-2014 Filosofie magazine Lees het magazine

Toen ik na een kleine drie weken schoolvakantie weer begon met mijn vaste wekelijkse uurtje ‘tafels overhoren’ bij de kinderen van groep 4 en 5, viel het me op dat één van de jongens – die normaal gesproken niet altijd zin heeft in die ‘stomme rijtjes’ – ineens met sprongen vooruit was gegaan. ‘Wat heb jij gedaan in de vakantie?’, vroeg ik. ‘De hele tijd geoefend, of zo?’ ‘Nee hoor’, zei hij. ‘Ik heb op een zeilboot gezeten, en niks gedaan.’ We stelden gezamenlijk tevreden vast dat niets doen bij hem blijkbaar heel productief had uitgepakt.
 
Ons woord ‘school’ komt van het Griekse woord ‘scholè’, dat ‘vrije tijd’ betekent. Griekse mannen in de Oudheid die scholè hadden, hoefden niet te werken. Ze hadden de tijd aan zichzelf en konden zich wijden aan studie en (zelf)onderzoek: scholè. Maar een andere interpretatie van hetzelfde begrip is zeker zo interessant: om echt iets te leren, heb je scholè nodig. Opgedane kennis en ervaring rijpt tijdens momenten van rust.
 
De toekomst van het onderwijs is de laatste tijd trending topic in de media – de afgelopen maand wijdden De Groene Amsterdammer, Vrij Nederland, NRC Next én de Volkskrant er extra bijlagen en diverse omslagartikelen aan. Ik juich dat toe, al zou ik graag de oorspronkelijke betekenis van ‘scholing’ willen inbrengen in het debat. Echte kennis vraagt om reflectie en bezinning. En omdat onderwijs een publieke zaak en taak is, moeten we ons, politiek én privé, buigen over de vraag hoe we ook die momenten kunnen creëren. Momenten waarop je uit de dagelijkse tredmolen stapt en over het water staart. Zoals in een zeilboot. Een mooie denkoefening voor het begin van de zomer.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

Relevante berichten

Voordoen
Voordoen
Onderwijs

Voordoen

Op de middelbare school had ik een geschiedenisleraar die graag dreigde: ‘I’m going to kick you under the bottom!’ Veel meer herinner ik me niet van zijn lessen en hij voegde nooit de daad bij het woord. Dat was anders voor de zenleerling Shui-lao, die een flinke schop onder de… Read More

Lees meer
Wanneer polarisatie de klas bereikt
Wanneer polarisatie de klas bereikt
Onderwijs
Voor leden

Wanneer polarisatie de klas bereikt

Het klaslokaal zou een veilige plek moeten zijn om te oefenen met vrije meningsvorming. Maar spanningen uit de samenleving dringen er steeds dieper in door. Staat de vrijheid van meningsuiting er onder druk? Op 16 oktober vorig jaar werd Samuel Paty, docent maatschappijleer en geschiedenis, ’s middags op straat in… Read More

Lees meer
‘Filosofieles moet niet alleen iets voor de Randstad zijn, of de elite’
‘Filosofieles moet niet alleen iets voor de Randstad zijn, of de elite’
Onderwijs

‘Filosofieles moet niet alleen iets voor de Randstad zijn, of de elite’

‘Filosofieonderwijs is van levensbelang, ook op het Groningse platteland’, zegt filosoof Eva-Anne Le Coultre. Met geld van het project Toukomst (Gronings voor toekomst) wil zij ervoor zorgen dat alle Groningse leerlingen filosofieles krijgen – en niet alleen havisten en vwo’ers, maar ook vmbo’ers.  Filosofieles is hip, ziet filosoof Eva-Anne Le… Read More

Lees meer
‘Het is tijd voor een nieuwe universiteit’
‘Het is tijd voor een nieuwe universiteit’
Leiderschap

‘Het is tijd voor een nieuwe universiteit’

De Nederlandse wetenschap verkeert in crisis, stelt filosoof Ingrid Robeyns. Ze schreef met anderen een pamflet. Waar is de ‘vrijplaats van belangeloze nieuwsgierigheid’ gebleven? Ingrid Robeyns, hoogleraar ethiek aan de Universiteit Utrecht, heeft er de afgelopen jaren een beroep bij gekregen: activist en lobbyist. De Nederlandse wetenschap verkeert in crisis,… Read More

Lees meer