Log in

Wachtwoord vergeten?

Word lid Log in Contact

Filosofie.nl

FM nr. 9/2013

Kant voor kleuters

Suzanne van den Eynden

“Ik ben een stukje van de wereld”, zegt Fedde (5) met een ernstig gezicht. “Ik kan mezelf namelijk rond maken, zoals wanneer ik een koprol maak, en de wereld is ook rond. Iedereen is eigenlijk een stukje van de wereld.”  

'Waar ben jij een stukje van?' is deze donderdagochtend het onderwerp van de filosofielessen op de openbare Daltonschool de Bergse Zonnebloem in Rotterdam. De kleuters van  klas 1-2 B vormen een kring rond de tafel waarop een kaarsje staat dat aan het begin van de les is aangestoken. Ook Wolfran (5) steekt zijn vinger op wanneer filosofiejuf Inge Breedveld de vraag stelt. “Van mijn vrienden”, zegt hij luid. Alleen een antwoord is niet voldoende bij filosofie; waaróm is hij een stukje van zijn vrienden, wil de juf weten. Hoewel Wolfran nog geen halve minuut stil op zijn stoel kan blijven zitten en voortdurend met zijn buurvrouw in de weer is, blijkt hij toch over zijn antwoord te hebben nagedacht. “Omdat ze lief zijn. Sommige vrienden zijn liever dan anderen, daar ben ik het meeste een stukje van, en sommigen zijn minder lief.” Fedde vindt ook dat hij een stukje van de school is. Wie weet waarom, vraagt juf Inge aan de groep. “Hij zit op school!” roept Royshin (6) op een toon van: dat is toch logisch?

Verder lezen?

In een tijd waarin autoriteit, waarheid en het publieke debat onder druk staan kan filosofie met heldere analyses richting geven. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar € 4,99 per maand. U krijgt daarmee toegang tot alle artikelen uit Filosofie Magazine en Wijsgerig Perspectief plus exclusieve achtergrondartikelen, interviews en portretten. Of bestel de losse editie na.

InloggenLid Worden