Home Filosoferen met kinderen Filosoferen met kinderen: ‘Is nu iets mooi omdat het in is?’
Filosoferen met kinderen

Filosoferen met kinderen: ‘Is nu iets mooi omdat het in is?’

Door Sabine Wassenberg en Maaike Merckens Bekkers op 23 oktober 2014

10-2014 Filosofie magazine Lees het magazine

Maaike Merckens Bekkers en Sabine Wassenberg runnen samen Wonder-Why, een organisatie met als doelstelling om het filosoferen met kinderen en jongeren te stimuleren. Iedere maand leggen zij een thema voor aan de klas. Deze maand: wat is mooi?

Buiten op het plein laat een groepje meiden zich koesteren door de warmte van de zon. Ze lijken wel klonen van elkaar. Allemaal lang haar, skinny jeans, strak truitje en een leren jasje. Dat begint verdacht veel op een uniform te lijken terwijl er een wereld aan mogelijke kledingstijlen beschikbaar is voor ze.
‘Kies je nou zelf wat je aan doet?’ vraag ik langs mijn neus weg alsof het me niet echt interesseert. Rianne van veertien reageert als eerste: ‘Ja natuurlijk, mijn moeder bemoeit zich daar echt niet meer mee hoor’.
‘Nee je moeder misschien niet, maar hoe kies je precies welke kleren je koopt?’ vraag ik door.
Julia vertelt dat ze kleedgeld krijgt en dat ze nu helemaal vrij is in de kleren die ze koopt en ze koopt alleen maar kleren die ze mooi vindt.
‘Oh ja’, reageer ik, ‘en hoe weet je dan wat je mooi vindt?’ Er ontstaat een verhit gesprek over de bronnen die ze gebruiken voor kledingadvies. De belangrijkste zijn de Cosmo en Glamour maar natuurlijk ook vrienden en vriendinnen, internet en televisie en een heel klein beetje ouders.
Om het blikveld te vergroten naar ver buiten het schoolplein, Google ik op mijn telefoon voor een plaatje van een Maasai-vrouw en ik laat ze een plaatje zien van een etnische dame uit Kenia. Ze draagt een rood met blauw geblokt gewaad, een enorme kleurige halsketting van wel 15 centimeter hoog, waardoor haar nek onnatuurlijk lang lijkt, en oversized oorbellen tot op de schouders. ‘Gatver!’ Vol afgrijzen staren ze naar de wonderlijke vrouw. ‘Dat is pas echt lelijk zeg, je kunt wel zien dat ze arm zijn daar.’
‘Nou’, zegt Sophie peinzend, ‘ik denk dat de mensen daar dit wél heel mooi vinden. Dat dit hun mode is.’  Rianne is het daar duidelijk niet mee eens. ‘Dit is geen mode, dit is gewoon traditie.’
‘Maar dat is eigenlijk heel grappig als je erover nadenkt’, zegt Noa. ‘Bij ons loopt niemand in zo’n jurk en bij hen loopt niemand in een broek. Dus ik denk niet dat iets mooi ís, maar dat mooi is wat je gewend bent: wat de meeste mensen dragen.’
Is nu iets mooi omdat het in is? Ik probeer het te problematiseren: ‘Als mensen iets alleen maar mooi vinden omdat iedereen het draagt, zou het dan ook kunnen dat we straks allemaal onze huid gaan verven met glimmende groene verf en verder alleen elastiekjes rond onze bovenbenen dragen en ons hoofd kaal scheren met één pluim op ons hoofd?’
De meisjes barsten in lachen uit. Nee dat kan niet, blijkbaar. Of toch?
Sophie begint al te twijfelen: ‘Nou, je weet het nooit. Vroeger droeg ook niemand fluorescerende kleren of plateauzolen. Je moet altijd even wennen aan de nieuwste mode.’   

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit artikel op Filosofie.nl is alleen toegankelijk voor abonnees. Met liefde en zorg werken wij iedere dag weer aan de beste verhalen over filosofie. Steun ons door lid te worden voor maar €4,99 per maand. Log in om als abonnee direct verder te kunnen lezen of sluit een abonnement af.

Relevante berichten

Filosoferen met kinderen
Filosoferen met kinderen
Filosoferen met kinderen

Filosoferen met kinderen

Filosofische kinderboeken vinden de laatste jaren gretig aftrek. We vroegen Bibi Dumon Tak, Stine Jensen en Sabine Wassenberg hoe zij kinderen verleiden na te denken over filosofische vragen. En kun je met kinderen overal over filosoferen?

Lees meer
Filosoferen met kinderen: ‘Kun je gedachten meten?
Filosoferen met kinderen: ‘Kun je gedachten meten?
Filosoferen met kinderen
Voor leden

Filosoferen met kinderen: ‘Kun je gedachten meten?

Maaike Merckens Bekkers en Sabine Wassenberg runnen samen Wonder-Why, een organisatie met als doelstelling om het filosoferen met kinderen en jongeren te stimuleren. Iedere maand leggen zij een thema voor aan de klas. Deze maand spreekt zij over de vraag ‘Kun je gedachten meten?’ Terwijl ik naar buiten loop,… Read More

Lees meer
Filosoferen met kinderen: zit pianotalent in je brein?
Filosoferen met kinderen: zit pianotalent in je brein?
Filosoferen met kinderen
Voor leden

Filosoferen met kinderen: zit pianotalent in je brein?

Het is een dinsdagmiddag, een school in Westerpark, groep 8. We hebben het over de vraag wat talent is en waar het precies zit. Stijn zegt: ‘Het talent om piano te spelen zit in je hersenen. Zelfs als je nooit piano gaat spelen omdat je bijvoorbeeld geen piano hebt thuis,… Read More

Lees meer
Filosoferen met kinderen: ‘Familie is iedereen die leuk is’
Filosoferen met kinderen: ‘Familie is iedereen die leuk is’
Filosoferen met kinderen
Voor leden

Filosoferen met kinderen: ‘Familie is iedereen die leuk is’

Moderne familie, wat is dat eigenlijk? De school waar ik vandaag naar toe ga is zo’n fijne gemixte school in Amsterdam-West waar deze vraag zeker in vruchtbare aarde zal vallen. Hoog- en laagopgeleide ouders, heel diverse culturele achtergronden en een prettige open sfeer op school. Het liedje Twee Vaders sluit… Read More

Lees meer